tisdag 19 oktober 2010

äppelbulle

Sist jag bakade bullar blev jag sugen på att göra äppelbullar. Det är ju ändå äppeltider. Jag hittade på lite fyllning och gudars vad gott det blev. Iallafall om man gillar äpplen. Och det gör ju jag. Och bullar. Fröken elins Äppelbullar
75 g riktigt smör
3/4 dl matolja eller rapsolja
2.5 dl mjölk
2.5 dl vatten
1 ägg
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
2 tsk malen kardemumma (helst nystött)
drygt 13 dl vetemjöl


Börja med att smälta smöret. Blanda sedan alla ingredienser utom mjölet i en skål, gärna i matberedare/degmaskin. Rör sen i 1 liter av mjölet och arbeta degen ordentligt tills den känns elastisk. Tillsätt mer mjöl tills degen känns lagom i okladdig. Degen är lagomarbetad när den släpper kanterna. Täck degen med en bakduk och låt jäsa till dubbel storlek, minst 40 min.


Gör under tiden fyllningen
3-6 svenska syrliga äpplen (beroende på storlek)
smör
kanel
1 dl farinsocker
1 dl kokos
100 g mandelmassa

Skala äpplena, kärna ur och skär i kuber, ca 1 cm stora. Stek i en rejäl klick smör lite snabbt. Äpplena ska bli mjuka på ytan, men inte för mosiga. Strö över farinsocker och kokos och låt steka med i någon minut. Dra ifrån stekjärnet från värmen. Riv mandelmassan och blanda i äppelsteket. Låt stå.


Arbeta ihop degen snabbt så en del luft pyser ur. Dela degen i två delar och kavla ut varje deg till en rektangel. Skär sedan ut små kvadrater ( ca 10x1o cm) förslagsvis med en degsporre, men en kniv funkar också.
Lägg en klick äppel-gegga mitt på varje och nyp sedan ihop alla sidorna så att gegget stängs i. Lägg bullarna på en plåt med skarven ned. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 30-40 min. Grädda i 225 grader i ca 10 min, till bullarna fått fin färg. Låt svalna och pensla dem sedan med lite smällt smör och strö över kanel blandat med socker.

Ska du frysa in bullarna är det bästa att frysa dem naturella och smöra och sockra dem när du ska äta dem.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar