måndag 27 juni 2011

Grönsaksfrossa

Nu är det verkligen en fröjd att gå på torget och handla frukt och grönsaker. Jo vi gör så. Åker ner till torget två - tre gånger per vecka och köper frukt och grönt. Där kan man klämma, dofta och överväga vilka grönsaker man vill ta med sig hem. Och kanske lockas att prova något nytt. Ibland, när tiden inte räcker till, eller planeringen brister, köper vi grönsaker från grossist som levererar hem istället. Och visst är det makalöst behändigt. Men usch så tråkigt det är att få tomater som är mer orange-beige än röda och inte smakar ett jota. Eller stora feta gurkor som spenderat mer tid i kylrum än i solvärme och inte smakar ett dyft. Nej då lägger jag hellre tiden på att handla själv, och få det jag verkligen vill ha. Dessutom är det ju mindre än halva priset att handla på söder i Helsingborg. Och mer vänliga, skämtsamma och trevliga försäljare får man leta efter. Ställer alltid upp som bärhjälp till bilen, och ibland skickar de med en chokladbit eller några bigaråer, att smask på, på vägen tillbaka. " Ha det bra, och hälsa mamma, så ses vi på torsdag" ropar de efter mig när jag går.
Problem uppstår dock när man kommer hem och ska få in härligheten i den lilla lilla grönsakskylen. Nåja, en vanlig hushållskyl är det, men allting är relativt. Behöver jag säga att ett kylrum står högt upp på önskelistan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar