onsdag 17 juni 2009

dom säljer chips...

Till mammans midsommarfest ska det bjudas på fördrink, "så man kommer litta i stämning"
Jag har bland annat rostat liba-bröd, samma som jag använde till rullmackan, och som man ofta hittar kebbab eller falafel i. Libabrödet kommer från mellanöstern och går att köpa för inte alls många kronor i så kallade "turk-butiker", fast det i de allra flesta fallen inte alls ägs av turkar.
Bröden skiktar sig och har ett stort hålrum i mitten. Jag delar på dem, så man får två skivor av ett bröd. Sen penslar jag dem med olja som jag blandat med massa pressad vitlök, saltar och skär i lagom stora bitar. In i ugnen, 200 grader, i ett par minuter till de blir gyllenbruna och kripsiga.
På midsommar kommer de serveras med en gräddig och mycket vällagrad ost. Mmmmmm..
Titeln på dagen inlägg är en gliring till att jag tycker Nick Cave sjunger "dåm säljer chieps" på bredaste götebörgskan när han egentligen sjunger "come sail our ships". Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar