onsdag 24 juni 2009

tårtkalas!

Hujeda mig (eller hyena mig, som jag råkade säga härom dagen) vad tiden går fort när man har kul!

Helgen har bjudit på massa jobb, födelsedagskalas med tårta, stor midsommarfest med massa vänner och slötid hemma hos föräldrarna.

Kollegan och kompisen Carro fylde 30 på midsommarafton och hennes födelsedag firar vi alltid med att jag bakar snygga och goda tårtor som vi äter innan vi börjar jobba.


I år blev det en svartvinbärsparfait med chokladbotten och marrängtoppen. Mumsigt och snyggt!

Botten
100 g smör
3 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 ½ tsk vaniljsocker
2 ägg

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret.
Blanda allt torrt i en bunke, och rör i ägg och smör.
Häll smeten i formen och grädda i 12 min. Kakan ska vara jättelös när du tar ut den, den stelnar när den svalnar. Så låt den kallna helt i formen.

Lossa nu kanterna och diska rent så du inte får smulor i parfaiten
Sätt fast kanterna igen.

Svartvinbärsparfait
4 äggulor
½ dl socker
1 dl vatten
4 dl vispgrädde
½ liter svarta vinbär = 250 g
2-3 msk socker

Vispa äggulor socker och vatten i en kastrull och sjud till smeten tjocknar. OBS får för guds skull inte koka. Vispa jättemycket hela tiden
Skölj bären väl och rispa av den från stjälkarna. Blanda med 2-3 msk socker. Kör bären i mixer så de blir mosade, slå sen på äggulekrämen och blanda i ett par sekunder.
Vispa grädden ganska hårt. Vänd ner den försiktigt i vinbärsgojset.
Häll nu smeten i formen, ovanpå chokladbottnen.
Ställ i frysen i minst 4 timmar.

Marängtoppen
Den här kan göras på två sätt:
Sätt 1. Ta äggvitorna som blev över från parfaiten. Vispa jättehårt till vitt skum, vispa sen i 1 ½ dl socker och vispa lite till. Spritsa ut på ett bakplåtspapper, där du ritat upp formens storlek, så marängen passar tårtan. Grädda i 150-175 grader i nästan en timme till den känns torr och hård

Sätt 2. Gå till affären, köp en färdig botten.

( Jag valde såklart sätt 1)

Ta ut tårtan ur frysen minst 30min innan ätning. Lägg på marängen och dekorera med massa bär och annat fint och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar