onsdag 18 augusti 2010

Kaktanten

Förr i tiden, när det bjöds på sju sorters kakor i tid och otid, var det vanligt att man gjorde en enkel smördeg, och sen gjorde olika fyllningar på samma deg. Jag har länge tyckt att dessa kakor var ganska tråkiga...egentligen. Torra och intetsägande. Men nu har jag varit utan dem i så många år att jag börjat inse att de är ganska roliga... egentligen. Det är precis som om alla år med mastodont-muffins, maffiga morotskakor och gigantiska cheesecakes har fått mig att uppskatta små, små kakor som är lite lagom söta och torra. Ett lagom krisp till en vanlig kopp kaffe (ingen jädra caffe latte, dem är jag också trött på). Igår hittade jag en burk björnbärssylt, från förra året, i kylen som definitivt var dags att göra slut på. Så jag bakade småkakor. Tre olika fyllningar blev det: Bara björnbärssylt, kanel och socker, och björnbärssylt med pärlsocker. Grunddegsreceptet kommer här och räcker till ca 50 kakor.

Småkaks-deg
5 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 ½ dl florsocker
300 g kallt smör i små små kuber
1 msk kallt vatten

Blanda alla torra ingredienser i en skål eller i en matberedare. Lägg i smöret och nyp eller mixa ihop det hela. Ha sist i vattnet och arbeta ihop till en deg. Arbeta degen så lite som möjligt, annars blir kakorna sega och tradiga och inte alls krispiga. Plasta in degen och låt vila i kylen i minst en timme. Baka sedan ut på valfritt sätt.

Man kan fylla med olika sylter, pensla med ägg och strö över kanelsocker, hackade nötter, pärlsocker eller lite vad man vill.

Grädda i 10 min i 175 grader.


Bjud sen in alla vänner och mostrar på kafferep.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar