måndag 21 maj 2012

Världens bästa helg del 1

 I helgen var de flesta av mina Uppsalavänner nere på långhelg i Skåne. Vi har planerat att ses i över ett halvår, och jag är så glad att det blev av och att så många kunde komma. Folk anlände lite olika tider i torsdags så vi körde uppsamling på fröken elins. Några var såklart lite nyfikna på att se hur jag har det hos mig också.
 Sen packade vi två bilar fulla med folk, mat och övernattningsprylar och begav oss till Klåveröds vandrarhem, som jag skrivit om både en, och två och tre gånger tidigare. Där hjälptes vi åt att laga finmiddag med ryggbiff, gorgonzolasås, sallad och rostade rotsaker. Sen åt vi gott, drack vin och pratade skit. Mycket att ta igen.
 Efter en natts god sömn packade vi ryggsäckarna och gav oss ut på hajk.
 Klättrade upp högt högt upp på Söderåsen.
 De som var gravida passade på att vila här och där, medans de andra klättrade upp i utsiktstornet.
 Och efter lite vila vågade sig även Louise-preggot upp i tornet. Iaf halvvägs.
 Utsikten är verkligen häpnadsväckande såhärårs. Alla färgskiftningar i skogen.

 Sen vandrade vi vidare till Snuvestugan.
 Där kom klätterlusten fram.
 Grönt ÄR Skönt.
 På ett ställe hade en hel liten skogsplätt gjort en rotvälta.  Coola mönster av granrötterna. Får mig lite att tänka på kvalster på nåt vis..
 Vackra blommor var det också gott om längs med vägen.

 Efter några timmars promenerande var det dags för lunch i Lilla Klåveröds vindskydd. Ligger fantastisk vacker vid en lite sjö.

 Inte varje dag man steker ryggbiff över öppen eld mitt ute i skogen. Tyvärr, bör väl kanske tilläggas.


Rullar med äppel- och currysalsa, med sallad och ryggbiff, fick bli den något improviserade lunchen, sen jag glömt hälften av pick-nicken hemma.
 Väl tillbaka på vandrarhemmet satt det riktigt fint med en kopp kaffe och Polkagrispaj ( som jag lovat, kommer recept någon dag snart)
 Och därefter var det gott att ta en tupplur i solen.
 Sen blev det en kortare eftermiddagspromenad för att spana in Kolmilan, som görs varje år i Klåveröd. Även om det bara ser ut som en rykande jordhög, var det ganska spännande att höra hur det funkar.
 Och på kvällen grillade vi korv.
 Sista morgonen blev det frukostbuffé i solen på uteserveringen. Sen städade vi de mysiga stugorna och packade in oss i bilarna för att fortsätta äventyret söderut.
Mer idylliskt och lugnt och skönt, kan man knappt ha det!

Fortsättning följer....

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, så fina bilder! Och vilket reklamreportage för Klåveröd och lilla mej! Får jag länka friskt och eventuellt låna bilderna till eget ändamål??

    Tack för besöket, det var SÅ trevligt att ha er här!

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen VI som ska tacka! Självklart får du både länka och låna! Mi casa, su casa!

    SvaraRadera