tisdag 9 november 2010

Nu är det klart: jag ska bli med restaurang!!!!!

Jodå, nu blir drömmar verklighet. Jag och mamma Karin håller på att köpa vår egna lunchrestaurang!!!! Vi ska bli restaurangföreståndarinnor och ägna våra dagar åt det vi tycker är roligast. Jag vet att jättemånga är nyfikna och har många frågor så här kommer lite fakta.
Kanske inte ser mycket ut för världen, i ett höstruskigt Helsingborg, men till våren ska uteserveringen blomma och skönt häng utlovas!

Vad: Restaurangen (som idag heter 2kockar) är en lunchrestaurang alla vardagar, och al la carte tre kvällar i veckan. Dessutom ordnas det vin/whiskey/konjak/öl provningar titt som tätt, och catering och fester kan ordnas på de flesta sätt. I vår regi kommer vi fortsätta med lunchrestaurangen och rikta om kvälls/eftermiddagsverksamheten till lite mer cafe-aktigt med enkelt käk. Vill man ha catering eller boka bord för större sällskap kan vi självklar ordna lite "finare mat" också.

Var: Restaurangen ligger på Högaborg i Helsingborg, bara ett stenkast från där Viktor och jag bor. Man kan se från vårt köksfönster in i restaurangkökets fönster. Så nära är det!

När: Handpenningen är redan betald och papperna påskrivna. Själva köpet kommer att ske i början av januari då vi går loss och renoverar lite. I mitten av februari blir det invigningsfest och sen kör vi igång.

Mat: Lunchen kommer vara genuin husmanskost, självklart med moderna influenser och variationer. Vi vill också ha en högkvalitativ salladsbuffé, då detta är något som vi saknar på många restauranger när vi själv går ut. Fikat kommer bli det godaste du kan tänka dig ( hehehe...). Litet sortiment, men ack så gott, och nya sorters kakor OFTA, är vår melodi. Matiga mackor och enkel mat som paj och sallad och sådär kommer också finnas såklart.

Serveringen: Är inte så jättestor, runt 35 sittplatser inne, och lika många ute under sommarhalvåret. Lokalen är idag fräsch och fin, men inte riktigt i vår smak så vi kommer måla om och fixa till och förhoppningsvis få upp mysfaktorn. Köket är fräsch och relativt nybyggt. Här behöver vi inte ändra så mycket, utom att kanske köpa in någon liten maskin till.

Namn: Vad stället ska heta är än så länge inte bestämt. KOM GÄRNA MED FÖRSLAG! Förslag vi hört/kommit på än så länge är tex."fröken elins", "mor och dotter", "salvia", "Wigrups" men inget av dem känns klockrent. Bidra mer än gärna med förslag och åsikter!!!

Arbete: Vi ( Elin och mamma Karin) kommer själv sköta det mesta jobbet till en början, med viss hjälp av snälla nära och kära som erbjuder en hjälpande hand. Eftersom vi kommer väldigt bra överens, är precis lika mattokiga, och precis lika "lagom" tramsiga tror jag det kommer gå toppen. Och vi tycker det ska bli skitkul båda två! Jag säger upp mig på Ebbas fik från och med nyår, och mamma Karin har tagit tjänstledigt i ett år, till att börja med.

Så ligger det till!!!!!
Hoppas ni vill komma och besöka oss, när det väl blir dags! Och fram till dess får ni gärna hjälpa oss med att komma på ett bra namn!

Mer info kommer garanterat dyka upp här efterhand.

Åh jag är så glad så jag nästan spricker!
HURRA!

14 kommentarer:

  1. Det här är så bra! Jag gillade faktiskt "mor och dotter" lite fint på nått vis.
    Lycka till med allt som måste fixas med!

    SvaraRadera
  2. Men vad härligt, jag kommer att vara där och hänga på låset i Februari///Grattiskramar till er båda Malin i Malmö numera

    SvaraRadera
  3. HURRAAAA! Det kommer bli bäste stället i Helsingborg..i skåne, kanske i hela sverige!! :)
    Lycka till!
    /Mim

    SvaraRadera
  4. Tjohooo! Grattisgrattis båda två! Jag tycker ju att det ska heta fröken Elins skafferi om inte mamma känner sig förringad... annars får det heta "mamma Karins och fröken Elins skafferi". Långt, men lite roligt!

    Kommer och äter kakor! Lagom stora! ;)

    SvaraRadera
  5. Wow! Grattis! Gud va roligt! Synd bara att det ligger så långt bort men om jag är i krokarna ska jag kika förbi

    SvaraRadera
  6. Fyyy fan va kul Elin!!!
    Grattis till både dig och mor. Nu är de ju jag som får ge mig ut på tågresa genom Sverige för att äta på er fina restaurang (jaja, så snart ni kommit i ordning) =) Va roooligt Wigrup!

    SvaraRadera
  7. Härligt! Här är två Helsingborgare som blir stammisar... Hur kul som helst!
    Eva S

    SvaraRadera
  8. GRATTIS! Fröken Elins skafferi låter inbjudande tycker jag!
    Lycka till!!
    kram Janina

    SvaraRadera
  9. Skitkul Elin!!! Underbart med människor som lever sina drömmar! Hälsa Karin!
    Kram Emilia

    SvaraRadera
  10. Whaoo! Jag är imponerad och rörd av er driftighet. Kan bara önska er LYCKA TILL samt tipsa låntagare i Ljungbyhed/Klippan och andra bekanta om ert trevliga "skafferi". Kommer självklart själv och avnjuter era menyer.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  11. Hej.
    Jag hittade din blog efter att jag fick ett mail från Michael på 2kockar att de ska stänga.
    Tråkigt. MEN kul att någon ny öppnar.
    Jag ser fram emot förändringarna och det nya konceptet. Vi var mycket på två kockar tidigare då vi bor i området.
    Lite föryngring hade inte varit fel. Och ett ställe man kan komma och fika "häruppe" hade varit toppen!!!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  12. Tack för alla gratulationer och lyckönskningar! Det värmer verkligen. Vi ger oss ju lite ut på okända marker, så hejja-rop och pepp är guld värt!

    TACK!

    SvaraRadera
  13. Hej Elin! Många år sedan jag såg dig senast men mamma (Inger Persson) skvallrade om din blogg och restaurangen. Så spännande! Ser verkligen fram emot att komma och äta i vår när jag är i Skåne nån gång.

    Ska botanisera bland dina recept på bloggen också.

    Jag röstar för övrigt på namnet Elins skafferi.

    Hälsa resten av familjen också!

    Hälsningar Kristina

    SvaraRadera