torsdag 11 november 2010

Stenugnsbakat

När jag fyllde år fick jag ett "presentkort" på en heldags bakning i Stenugn av Viktors familj. Så i söndags, när vi var hos Viktros föräldrar så passade vi på och bakade loss. Stenugnen finns i en liten stuga som ägs av några bekanta till familjen.

Redan kvällen innan rörde vi ihop degar i det gamla handsnickrade tråget. Flera olika sorters degar blev det.På söndagen började vi tidigt och Viktor eldade som aldrig förr tills hela ugnen glödde.
Och sen rakade vi ut glöderna och gräddade bröden på de uppvärmda stenarna.

Lunch måste man ju äta, så vi gräddade små frasiga Pizzor och mumsade på.
Vi bakade kryddiga tunnbröd.
Och grova limpor.
Och jag gjorde två olika sorters surdegsbröd, en med rågsur och en med vetesurdeg.
Stenugnsbakat surdegsbröd, mer slow-food än så blir det nog inte.

När jag blir stor och skaffar hus vill jag tusan också ha en stuga med stenugn på tomten. SÅ roligt var det.

1 kommentar:

  1. Kul, Kul vilka fina bilder och texter du gjort, visst var det kul?
    Kram på dig Goa Elin,
    /Ewa

    SvaraRadera