fredag 18 juni 2010

Fredagsmys: pitabröd

Ska man ha fredagsmys är hemgjorda pitabröd fyllda med köttfärs en toppenrätt. Det här receptet kommer från min allra första kokbok: Kalle Ankas Kokbok. Den fick jag när jag fyllde 8, och har använt flitigt sen dess. Och gör fortfarande.

Kajsa Ankas Pitabröd
10-12 st

50 g jäst
3 dl vatten
1 msk matolja
1 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl

Smula sönder jästen och tillsätt alla andra ingredienser i en skål. Spara lite av mjölet. Arbeta till en jämn och klibb-fri deg. Tillsätt lite mjöl om det behövs. Låt jäsa i 45 minuter under duk. Forma degen till en korv och dela i 10-12 bullar. Kavla ut varje bulle till platta pitabröd. Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa i 10 min. Vänd sedan på dem, klappa till dem lite och låt jäsa ytterligare 10 min. Grädda i 6-8 minuter i 275 grader. Bröden ska vara luftiga och ljusa. Låt svalna på galler.

Skär upp bröden halvvägs och fyll förslagsvis med sallad, gurka tomat, vitlöksdressing och köttfärs stekt med tomatpuré, lök, timjan och salt och peppar.

MUMS MUMS!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar