måndag 28 juni 2010

Marängdamen

På restaurangen där jag jobbat extra i tio år, brukar vi göra caesarsallad på sommaren. Till det behöver man caesardressing som bland annat innehåller äggullor. Många äggulor. Det betyder att man får äggvitor över. Många äggvitor. Av dem bakar jag ibland marränger. Många marränger. Ibland säljer vi marräng-suisse på restaurangen, ibland äter jag upp dem hemma. Jag har provat många olika varianter på maränger, med blandade resultat. Ibland går det inte att behålla äggvitefluffet när man rör i sockret, ibland, när det är fuktigt ute, är det omöjligt att få marängerna torra. Igår provade jag ett nytt recept, och vilket recept sen! Blev alla tiders. Knepet bestod av : 1) hälften av sockret byts ut mot florsocker, 2) varmluftsugn där man inte öppnar luckan en gång.
Jag bakade massor av maränger Närmare bestämt 222 stycken. Fick kramp i handen efter att ha spritsat ut alla.
Självklart snålar jag inte med receptet. Håll i hatten, här kommer det: Maränger
3 äggvitor
2 droppar ättika
1 dl strösocker
1 dl florsocker
1 tsk vanilinsocker ( jag har en teori att vanilinsocker blir bättre än äkta vanilj, då vanilj innehåller lite fett, som kan sabba äggvitefluffet)
Observera att du måste ha helt rena och torra redskap och skålar, helst i rostfritt då plastbunkar brukar ha en fet hinna fast de är diskade.
Vispa äggvitorna med hälften av strösockret och ättikan (jag vet inte hur mycket ättikan hjälper men den ska hjälpa till att få upp fluffet) lite lätt, så det blir vitt och fluffigt. Tillsätt resten av strösockret och vispa på hög hastighet till ett hårt skum. Sikta i florsockret och vanillinsocker och vänd försiktigt ned med en slickepott. Klicka eller spritsa ut marängerna på bakplåtspapper på plåt. Grädda i 100 grader varmluft i drygt en timme ( ev, upp till 1 timme och 15 min). Har du inte varmluftsfunktion, ställ marängerna i nedre delen av ugnen. När marängerna är färdiggräddade stänger du av ugnen och låter marängerna stå kvar i eftervärmen. OBS! ÖPPNA INTE UGNEN, då släpper du in fuktig luft. När ugnen har svalnat kan du plocka ut marängerna och lägga ned dem i en lufttät burk. Gärna med påfåglar på. Det tyckte jag var fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar