torsdag 5 mars 2009

fröken elins bakgrund

en halv paket jäst
1-2 tsk salt
1 msk fett
1/2 - 1 msk sött
6 dl vått
13-16 dl torrt, varav minst 5 dl vetemjöl

Det här utgör grunden när jag bakar. Men det krävs kanske en lite nogrannare förklaring.

en halv paket jäst
jag bakar alltid en liten sats, eftersom jag hellre bakar OFTA. en halv paket jäst bli en lagom stor plåt med bullar

1-2 tsk salt
bröd helt utan salt smakar illa, men vi svenskar bör äta mycket mindre salt än vad vi gör idag. Därför anstränger jag mig för att ta så lite salt jag kan, utan att det ska smaka illa. Visste du att det bara tar 3 månader att vänja sig av med den salta smaken. Så om man slutade tillsätta salt i ALL mat i Sverige, skulle folk sluta bry sig efter 3 månader! Vad bra vi skulle må då!

1 msk fett
Degar MÅSTE innehålla lite fett. Har man mjölk som degvätska får man i fett naturligt. Annars får man tillsätta lite. En smakneutral olja är smidigt tycker jag, men har jag en klick margarin eller riktigt smör att bli av med, går det lika bra!

1/2 - 1 msk sött
det söta får verkligen bli vad jag kan hitta i skafferi och kyl. Några exempel på vad jag sötat med är tex socker, sirap, honung, lingonsylt, fikonmarmelad, apelsinmarmelad, äppelmos, granatäppelsirap mm.

6 dl vått
jag börjar alltid med att lägga en klick turkisk yoghurt, eller två i ett liter mått. Sen fyller jag på med diverse, till jag är uppe i 6 dl totalt. Tex bakar jag på kaffe, te, mjölk, vatten, ägg, soppa av olika slag, spad , överblivan havregrynsgröt eller annat gott man hittar i kylen. Jag bakar alltid med relativt kall vätska, för att inte stressa igång jäsningen. Värme från friktionen vid knådningen räcker för att få igång jäsningen.

13-16 dl torrt, varav minst 5 dl vetemjöl
Här tar jag återigen fram litermåttet och börjar med att hälla lite frön eller nötter (ca 1 dl) i bottnen. Frön som solrosfrön, linfrön, sesamfrön eller nötter som valnötter,cashew osv
Sen fyller jag på med lite grövre spannmål; havregryn, grahamsmjöl, rågsikt, vetegroddar, husk, müsli .....
när jag är uppe i 7-8 dl är det dags för vetemjölet. Man kan baka helt utan, men då jag inte är något proffs, och måste knåda förhand tycker jag det är svårt att få till fluffet utan vetemjöl. Så jag fyller litermåttet med de saknade 2-3 dl och arbetar ihop degen. Sen tillsätter jag vetemjöl till lagom konsistens. Oftast behövs ytterligare 3-6 dl.

Naturligtvis har jag inte ALLTID i ALLA ingredienser. Men ibland blir det en salig blandning, och ibland "renare" smaker. Det beror helt på mitt humör, och vad jag har hemma!

Efter att ha knådat ordentligt, får degen jäsa minst en timme,men gärna flera, innan jag bakar ut, för att återigen jäsa , nu till dubbel storlek. Bröd smakar godare om det får jäsa ut ordentligt!Gräddning och temperatur beror på storlek på bröd! Oftast gör jag bullar, eftersom det är smidigast i mitt enmanna-hushåll. Då är 225 grader i 10-18 min lagom!

Jag brukar stänka in lite vatten i ugnen, precis när jag sätter in brödet, och sen igen efter någon minut. Det ger en knaprig och fin yta!

Åh vad jag blev sugen på att baka nu :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar