torsdag 5 mars 2009

smooooothie!

Mums! Avslappnad i kroppen efter tränining, och med väldoftande bröd i ugnen sitter jag nu och dricker smoothie och äter nybakta bullar. Godare än så blir det nog inte.

Inspirerad av mäster-bagare och mäster-bloggaren Rebecca satte jag alltså igång ett brödbak när jag kom hem från skolan. Hade lite avslagen Schweppes Karibez i kylen, sen tisdagens tentafest. Den fick bli en del av degvätskan. Första gången jag bakar med läsk, men varför inte! Man behöver väl inte vara så förbaskat korrekt alltid. Och det vore ju synd att slänga läsken, med tanke på såväl miljön som min ekonomi. Degen blev lite rosa, då läsken är röd, och jag dessutom hade i en klick lingonsylt. Festligt!


"Rosa" bullar på jäsning


Såhär fina blev de!

Smoothie dricker jag flera gånger i veckan. Det ÄR ju så gott. Och snabbt och lätt om man äger en stavmixer, och har styckfrysta bär i frysen. Jag har alltid en påse Euroshoppers frysta hallon, och en påse frysta jordgubbar liggandes i frysen. Kostar nästan ingenting och gott till bakverk och annt gott. Idag fick dessutom ett par små blåbär, händigt plockade av mig i höstas, följa med!

Min smoothie:
2 dl lätt vaniljyoghurt
1 dl ekologisk lättmjölk
3 frusna jordgubbar
en liten näve frusna hallon
en halv ekologisk banan
en msk frusna blåbär
1 msk havregryn (för att få med lite extra fibrer)

bären kan man såklart skifta bäst man vill. Och havregryn kan man hoppa över. Men det smakar inget att ha med dem, och magen blir extra glad :)

Som sagt, har man bär i frysen, och en stvamixer tar det verkligen 2 min att göra en smoothie. Därför dricker jag det ofta till frukost, istället för yoghurt med sylt och flingor!

Nu är det dags att kolla till ugnen. En limpa står kvar, och jag håller dessutom på att rosta paprika. Limpan ska få bli grunden til en smörgåstårta i morgon tänkte jag, och paprikan får bli "rostad paprika kräm" till fyllningen..... Vegetarisk smörgåstårta med paprikakräm och guaccamole. Vi får väl se hur det går!

Tjipp och hej

1 kommentar:

  1. Tjipp och hej!
    Du kan ju inte starta en blogg utan att säga till!! Vilka underbara bröd. Det ska bli härligt att läsa här.

    SvaraRadera