tisdag 27 september 2011

Söndagsutflykt : NV skånes kust och Tunnberga gästis

I helgen var "svärföräldrarna" på skåne-besök, så vi blev stort gäng på veckans söndagsutflykt. 4 vuxna och en hund. Vi körde längst med västkusten norrut. Genom Domsten, Arild, Lerberget Höganäs, Jonstorp och Rögle bland annat. Dagens lunch intogs på Tunnberga Gästgivaregård i Jonstorp. Mycket trevligt och toppen mat. Vi valde rätter från "smårättermenyn" som var lite enklare och billigare anrättningar. Också passade vi på att njuta av den sista sommarsolen och sitta utomhus och njuta ( dessutom var det fullt där inne, så annars hade vi inte fått någon mat alls).
Uffe ( Viktos pappa) åt skånsk äggakaga, med stekt rimmat fläsk och rårörda lingon. Att det här är en äggakaga kan dock diskuteras, jag skulle snarare kalla den för ugnspannkaka, eftersom jag tycker att en äggakaga ska stekas och inte ugnsbakas. Men gott lär det ha varit iallafall.
Viktor var vrålhungrig ( därav den fokuserade blicken) och slog till på klassiska köttbullar med gräddsås och potatis.
Jag och Ewa åt gravad lax, med dillstuvad potatis och hovmästarsås. Kanske den godaste gravlaxen jag någonsin ätit, den bara smälte i munnen.
Överlag väldigt god och vällagad mat, trevligt presenterad. Prisvärt och trevlig personal var det också. Enda minus var möjligtvis att kranvatten kostade 10 kronor/person. Sånt tycker jag bara är trams...

Annars mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar