söndag 7 mars 2010

Topnotch varma mackor

Idag har jag varit helt galet trött och inte gjort så mycket alls. Men även om man är trött så måste man äta. När jag öppnade kylen slog mig tanken att jag hittat ett spännande recept i kokboken "smakfullt med kaffe" som jag nämnde häromveckan. Men som alltid modifierade jag receptet an aning: man tager ju som bekant vad man haver! Orginalreceptet är säkerligen ännu godare, men min variant blev också väldigt lyckad. Här kommer min tolkning: Brie mackor med senaps- och honungsglaze
Baguetter eller något annat gott ljust bröd
Bordsmargarin
skinka (eller salami som det var i orginalreceptet)
brieost

Bred smöret på brödet och ha på skinskivor och brieost i tjocka skivor. Grädda i ugnen i 225 grader på grillfunktionen till de får fin yta och osten smällt.

Glaze:
1 msk senap ( grovkornig enligt orginalet, men jag tog slotts vanliga)
1 msk flytande honung
ca 3 msk olivolja
1 msk vatten
salt och peppar

Blanda honung med senap. Vispa i ömsom olja, ömsom vatten. Smaka av med salt och peppar

Servera smörgåsarna med en rejäl sallad och ringla över rikligt med glaze, både på smörgåsarna och salladen.


Jesus amalia vad gott det var! Glazen gör rätten till något utöver det vanliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar