onsdag 6 maj 2009

ett lyckat brödäventyr...

Igår när jag blev riktigt less på att plugga satte jag igång ett brödbak istället. Jag matade min rågsurdeg och kokade gröt på Saltå kvarns Havrekross och vanliga havregryn. Gröten lät jag svalna och blandade med vetemjöl, vatten och ett par gram jäst. I en tredje skål blandade jag finhackade russin och aprikoser med vatten och lite honung,

Det fick sen stå till sent i gårkväll, och götta till sig riktigt, sen blandade jag ihop degarna och tillsatte mer vatten och mjöl och ytterligare lite jäst, samt salt, sesamfrön, solrosfrön och hackade hasselnötter.

Degen fick sen stå och jäsa över natten.

I morse fick jag mig en liten chock. Trots att jag bara använt pyttelite jäst så hade jag deg i halva köket när jag vakna. Jag tar det ändå som ett gott tecken för det måste betyda att min surdeg blivit stark och härlig.

I morse hade jag bråttom till en klasskompis för grupparbete, så degen tryckte jag tillbaka ner i bunken och skjutsade in i kylen. På eftermiddagen tog jag ut degen och bakade ut två limpor som fick jäsa igen i lugn och ro.


Gudars vilket gott bröd det blev.


Jag tycker det är jättekul att läsa om olika brödbak, i kokböcker och på bloggar, men det där med att mäta på grammet är verkligen inte min melodi. Noggrannhet har aldrig varit min starka sida.

Och tydligen går det bra att höfta till sig lyckade bröd också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar