onsdag 27 maj 2009

Tummen upp för skafferitömning

Jag skrev för en tid sedan att jag har skafferirensning, och bara lagar mat på det jag har hemma. Idag uppsttod ett rest-recept som var riktigt lyckat. Jag hade en kotlett kvar från gårdagens instälda grillning. Marinerad och klar. Den fick bli en pastasås isället!

Fräs lite gul lök i en rejäl klick smör
Tillsätt lite skivade champinjoner
Red av med lite mjöl, och tillsätt mjölk till lagom såsig konsistens
strimmla i fläskkotleten riktigt tunt oxh smaka av med soja, peppar, salt
och lite lingonsylt, yoghurt eller creme fraiche för syran
avsluta med rejält med hackade persilja!

Blev en mycket krämig och god sås som jag åt med kokt pasta. Blev mycket bättre än jag trodde när jag med en suck tittade i kylen!

Till lunch åt jag också en lite otippad komponering
Jag hade en bit fisk i kylen, men ingen potatis att ha till!
Så jag stekte fisken med lite citronpeppar och serverade med POTATISBULLAR som jag hittade i frysen. Till hade jag lite brocoli och en yoghurtsås med massa dill och citron i. Potatisbullar är underskattat och behöver inte nödvändigtvis serveras med fläsk och lingonsylt. Var kul med lite krispiga bullar till fisken som är ganska mjuk i konstistens.

Skafferitömning har visat sig vara ganska kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar