söndag 30 oktober 2011

En helt vanlig dag....

Jag får ofta frågor som "hur mycket jobbar ni egentligen? Och när hinner ni göra det? När börjar ni på morgonen? osv" Så här kommer en genomgång av min dag, i stora drag.

Varannan morgon:
06:30 klockan ringer
06:40 Ut och springa halvtimmes morgonjogging
07:15 Duscha, borsta tänder och fixa sig för dagen.
07:30 ligga i sängen och läsa tidningen, ibland somna en liten, liten stund

Och varannan morgon:
06:40 klockan ringer, upp och fixa sig, borsta tänder och så
07:10 Krypa ner i sängen igen och somna en snabbis
07:20 Kila iväg till jobb och lämna grejer ( papper, dator, matlådor) som varit hemma, för att därefter ge mig ut på 25 minuters promenad.
07:50 Skumma igenom tidningen

08:00 Arbetsdagen börjar! Kassan ska räknas och slås in, bröd bakas ut, gå runt och pilla med lappar och sånt som ska pillas med.
08:30 Göra i ordning salladsbuffén. Skölja, hacka, blanda, osv. Och hjälpa morsan med dagens, fast hon brukar göra det mesta. Jag bidrar mest med att hacka grönsaker och smaka av maten.
10:00 Sätta ut uteservering, ställa iordning buffébord, ev springa och handla något som vi glömt ordna. Eller mjölk. Vi använder JÄTTEMYCKET mjölk. Tar slut hela tiden. Sen kokar jag kaffe.
10:30 Äta frukost och svara på mail. Brukar bli Kaffe och havregrynsgröt. Men ibland rester som makaronpudding. Vi kan väl kalla det brunch?
11:00 börja duka fram salladsbuffén, skära bröd, blanda dressing, ställa fram vattenkannor, kaffekanna, tända ljus och göra i ordning för att ta emot gästerna.
11:20 Först kommer Stig, sen Sven-Bertil och sen Lennart och Gunnar, och Sven såklart...... Ja gästerna börjar komma, stammisarna oftast först.
12:00 STORA LUNCHRUSCHEN! ( de flesta dagar)
13:30-14:00 Lunchen brukar ha börjat lugna ner sig och vi sätter oss själv och äter. Självkart får man springa upp och serva gästerna mellan tuggorna. Men oftast är det lugnt såhär dags. Vi dricker alltid kaffe i lugn och ro, för att få en längre rast. Ibland sitter vi ute i solen. Ibland spelar vi ett parti yazzi.
14:30 Duka undan salladsbuffén, ta hand om överbliven mat, diska undan lunch-diskberget. Återställa restaurangen, sopa av dukar, sopa golv, fylla på drickakylen osv.
15:00-15:30 Vissa dagar åker jag till torget och handlar grönsaker, andra dagar bakar jag. Ibland måste vi börja förbereda maten till dagen efter. Och självklart tar vi samtidigt hand om de fikagäster som trillar in under eftermiddagen.
16:00-16:30 Börja dagsstädningen. Torka av alla ytor i kök, sopa och torka golv i serveringen och kök. Städa kundtoaletten, tömma sopor, rengöra ugnar, spisar, diskmaskiner och allt annat.
18:00 Stänger för dagen och plockar in uteserveringen, slår ut dagskassan och städar det sista.
18:30 -snåret: Kila hem och äta middag med sambon

19:00-22:00 Kvällstjänsten börjar. Vissa kvällar får man åka och handla på IKEA, Systemet, ICA eller Willys, andra kvällar ska det skrivas ut massa räkningar, menyer och affischer, Ibland ska det mailas ut menyförslag till potentiella kunder, eller kontaktas leverantörer om diverse. Eller leta efter maskiner på nätet, eller beställa visitkort och betala ut löner och sånt. Vissa kvällar är det såklart mindre att göra än andra, men ett par timmar varje kväll, efter att man kommit hem, brukar det bli.

Någonstans mellan 60 och 80 timmar i veckan jobbar jag i dagsläget, lite varierande beroende på hur mycket vi har på gång just då. Så nästan 2 heltidstjänster tar det att vara företagare, iaf såhär i början. Men det var vi helt införstådda med när vi gav oss in i leken. Sen ibland känns det skitjobbigt och man är konstant trött, men oftast är det bara superkul!

Så nu vet ni!

5 kommentarer:

  1. Du är nog superkvinna du! Hoppas ni mår bra och att allt går bra för er, hoppas kunna komma och hälsa på snart! :)

    SvaraRadera
  2. Så roligt att få höra hur du jobbar. Har följt dig länge nu, redan innan ni köpte stället. Jag har ju själv en dröm om något eget och mamma har varit på mig om att vi ska köpa nåt tillsammans. Jag kan inte säga att jag blev för avskräckt av din beskrivning hur du har det. :)

    SvaraRadera
  3. Det låter tufft Elin! Att du orkar, men förstår att det är kul :) Jobbade ju massor när jag hade fiket på Kalmar nation, men det gjorde inte så mkt eftersom det varkul!
    Jag är själv i uppstartandet av företag, men jag hoppas inte det ska ta så mycket tid... utan mer som en bisyssla.
    Hoppas allt är bra med dig annars!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Åh vad spännande. Vadå för företag? Är du fortfarande kvar som dietist i södra skåne? Och trivs du?

    Kram elin

    SvaraRadera
  5. Jag jobbar som dietist i ystad/trelleborg/landskrona och simrishamn! puh, himla flängande! Men jag har sagt upp mig, att jobba med svårt sjuka är något som tydligen inte är för mig...
    Jag ska starta upp en internetcoaching tillsammans med en PT där vi ger ut kost- och träningsprogram.. men jag vet inte hur mycket det generarera. Får söka mig något annat jobb ockås, men vet inte riktigt vad jag vill pyssla med. Ditt jobb låter underbart kul! Om ni är i behov av arbetskraft i framtiden så finns jag iaf här! :P

    Kram Helena

    SvaraRadera