onsdag 19 oktober 2011

Problemprioritering!

Följande dialog utspelade sig vid vårt middagsbord igårkväll:

Viktor: Vad är det här för smör? ( syftade på bordsmargarinet han hade brett på mackan)
Elin: Lätt och lagom oliv.
V: Gud den smakar ju INGENTING, Vi har bregott extrasaltat på jobbet, man har vant sig vid den.
E: Dina kollegor om några, borde väl välja ett nyttigare alternativ, som lätt och lagom. (jag syftar på de 55+ åriga gubbarna, med stillasittande livstil, bukfetma, rökare osv...)
V: Men vaddå? Hur stor skillnad gör det vad man har på mackan. Tror det är andra saker man ska ändra på. Det kvittar väl om man har smör på mackan.....

Det resonemanget kan jag verkligen INTE köpa!!!! Vad hände med "många bäckar små?" Bara för ett problem är mindre än ett annat, betyder det väl INTE automatiskt att man kan strunta i det?

Lika förbannad blev jag häromveckan när media plötsligt började rapportera och diskutera att det faktiskt förekommer en hel del våldtäkter av MÄN i samhället (minns inte siffrorna). Folk blev rasande och skrev arga insändare och menade " det DÄR är väl inget att prata om, på varje man som våldtas går det ju minst 100 våldtagna kvinnor".

Ja-men-för-kattsingen. Så kan man ju inte resonera. Självklart är det alldeles fruktansvärt varenda gång en kvinna eller flicka blir överfallen. Men det är väl precis lika hemskt när en man blir dito. Båda är väl människor med rättigheter.

Att säga att man borde prioritera stora problem framför de små, kan jag väl hålla med om i vissa fall. Men varför inte jobba på alla fronter samtidigt? Varför lösa den kvinnliga våldtäktsfrågan FÖRST, och sen EFTERÅT börja jobba med männen? Varför kan man inte sträva efter lösningar för båda? Och varför inte BÅDE byta margarin på smörgåsen, skippa fredagsölen, börja röra sig mer och fimpa ciggen SAMTIDIGT! Alla förbättringar är ju förbättringar, oavsett om de är stora eller små.

Det är lite som att säga
" Äh skit i att folk dör för att de får strokes, det är ju så MÅNGA fler som dör av svält och HIV" eller " det är väl inget problem att jag är skyldig dig 1000 spänn, tänk på GREKLAND, de är skyldiga hela Europa flera miljarder, där kan vi snacka problem! Glöm din tusing!"

NEJ DET FUNKAR INTE SÅ!

Sen håller jag naturligtvis med om att det är värre att ha cancer än en bruten nagel. Naturligtvis! Men det finns INGENTING som säger att man inte BÅDE kan försöka bota cancern och samtidigt fixa naglarna så de är hela.

I rest my case!

5 kommentarer:

  1. Helt rätt. V ser ut att behöva lite utbildning i näringslära ;) Nä men skämt åsido. Om ett problem är så litet att det inte märks är det inget problem. Men så fort nån mår dåligt av något så är det ett problem. Och vem är vi att bestämma vilket problem som är större än det andra? Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Men Elin, du äter väl inte sånt konstlat skräp som lätt o lagom!?? Riktigt smör o bregott ska d va, bara äkta ingredienser! Bättre att ta lite mindre då!

    SvaraRadera
  3. Hur kan du säga att smör/Bregott är något skadligt? Lätt och Lagom, Margarin och Becel är däremot något man bör undvika. Du som utbildad kostvetare borde läsa på lite om den senaste (eller den mesta) forskningen som gjorts i ämnet. Då kanske du förstår vilka produkter som egentligen orsakar skadliga blodfetter, fetma och andra sjukdomar.

    SvaraRadera
  4. Hahaha... Det var ju inte alls min mening att göra ett inlägg i fettdebatten, tror ni missförstod min poäng GANSKA rejält! Men men...

    Vad beträffar smör/margarin så kan jag tala om att jag gladeligen äter både Bregott och lätt och lagom. Jag tycker båda är goda och jag tror att variation är A och O i en god kost. Ja faktisk, den bästa slutsats jag kommit fram till, under mina tre års koststudier är: Ät ALLT men gör det med måtta. Man kan äta choklad, och smör och dricka öl, men bara någon gång ibland. Och då måste man samtidigt äta spenat och mjölk och oliver och tonfisk och gud vet vad. Använder man sitt sunda förnuft så förstår nog alla att det inte håller att äta Choklad till frukost varje dag. De förstår säkert också att det inte funkar att BARA leva på superbäret Goji 7 dar i veckan.
    Jag tycker själv att man ska ha en ganska avslappnad relation till mat, och inte tänka för mycket på vad som är "nyttigt" och inte. Tror att oron/hysterin om "nyttomat" ibland kan göra större skada än maten i sig.
    Men så finns det ett stort OM!
    OM man har problem med diabetes/fetma/högtblodtryck/höga kolesterolhalter DÅ bör man kanske tänka lite mer på vad man äter.

    Och forskning tycker jag man ska ta med en STOR nypa salt. Den mesta forskning som görs är sponsrad av någon, och då går det ofta att vinkla på ett visst sätt. VIll man visa på samband mellan något, så kan man ofta göra det. Jag tror tyvärr att lite forskning verkligen är helt objektiv. Även om forskare ibland är subjektiva helt omedvetet.

    Folk kan kalla mig dum, men i MIN värld kvarstår ändå faktum att Bregott som innehåller 75% fett varav 35 % är mättat, är ett något sämre alternativ för tex en överviktig rökare, än vad lätt och lagom oliv är som innehåller 40 % fett varav 17% är mättat.

    Dock vill jag återigen poängtera att JAG som är ung, frisk och fysiskt aktiv med normalt BMI mer än Gärna tar Bregott, ja ibland till och med riktigt smör, på mackan.

    SvaraRadera
  5. Åh vilket bra inlägg! Kan du inte skriva mer om sånt här?!? Mat, näringslära osv. Jag tänker som så här att vi ska äta så obearbetade saker som möjligt. Alltså riktigt smör, grädde å kött istället för margarin, lättprodukter å fiskpinnar. Jag försöker tänka så i det mesta jag äter. Å att t ex även för en diabetiker borde det vara bättre att äta lite kaka med riktigt socker å smör i nån enstaka gång än att äta lightprodukter å konstgjort socker ofta.

    Skriv gärna mer om sånt som lightprodukter, jag vill så gärna lära mig mer!

    Kram K

    SvaraRadera