torsdag 12 april 2012

Dagens tips: Sirapsflaskor

Sirapsflaskor är bannemig en finfin uppfinning. Vi köper olivolja, och rapsolja i 10-liters dunkar, vilket är lite opraktiskt att jobba med i köket. Så vi tappar upp det på sirapsflaskor som vi har lite här och där i köket. Några vid spisen, några vid kallskänken. När man behöver så är det bara att spruta ut lite över salladen eller ner i stekpannan. I den i mitten ser man vår röda vinägrett som vi häller över sallader till pajer och mackor och så. Det är många som frågar efter receptet så här kommer det:

Frökens röda salladsvinägrett
6-8 soltorkade tomater
2 dl vitvinsvinäger
2 tsk salt
½ tsk svartpeppar
2 tsk socker
ca 5 dl olja (är gott med både raps och oliv, men ger lite olika karaktärer) Jag brukar använda oljan som är kvar i burken från de soltorkade tomaterna.

Montera din mixer med vanlig mixerkniv. Släng i tomaterna och kör igång på fullt ös. Häll genom hålet i locket ner vinägern i ganska fin stråle, och fortsätt mixa till tomaterna är riktigt finfördelade ( annars kommer de fastna i pipen på flaskan, när du är färdig). Låt mixern gå och ha i kryddor och socker så att de löses upp i vinägern. Tillsätt sen genom en fin stråle oljan, medans du fortsätter köra såklart. Tappa upp på sirapsflaska, eller en såndär tjusig köpe-flaska för dressing.

Lika god på vanlig grönsallad, som tomatsallad. Eller pastasallad, eller svampsallad med persilja. Eller över ljumna rostade rotsaker, eller på....

2 kommentarer:

  1. Många sirapsflaskor blir det, med all kokostosca!
    Jag sparar mina och har dem till vattenflaskor när jag ibland gör lunchmatsäck till gästerna. Nu ska jag testa din vinaigrette!

    SvaraRadera
  2. Smart! Fast när det gäller vattenflaskor, så föredrog jag helt klart den gamla sirapsflaskemodellen!

    SvaraRadera