fredag 27 april 2012

Schackrutor

Härom veckan så efterlyste jag ju kakor som är behändiga att göra många av. Och vad glad jag blev när jag fick ett mail med flera olika recept.  Som det här tex. Den klassiska Schackrutan. Lika snygg som god. Och lättgjord. Jag börjar fundera på om man inte kan vidareutveckla kakan. Tex med rivet apelsinskal i chokladsmeten. Eller citronskal i den ljusa. Vi får se  om jag vågar prova någon gång.

Tack snälla Kristina för tipset iaf!


50 st schackrutor

4,5-5 dl mjöl
1 dl socker
200 g smör

Kör allt i matberedare till en nästan fast deg. Väg degen. Dela i två delar. Blanda den ena halvan med 2 tsk vaniljsocker och den andra halvan med 2 msk kakao.

Väg klumparna och dela åter igen i två delar vardera.

Rulla ut två vita och två bruna (max tumtjocka) längder. Lägg vit och brun bredvid varann och likadant fast spegelvänt ovanpå. Tryck till och platta ut sidorna så att degen hänger ihop. Lägg kallt, gärna över natten.

Skär i skivor typ 4 mm tjocka, lägg på bakplåtspapper på plåt. Grädda ca 10 min mitt i ugnen på 175 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar