söndag 15 april 2012

Paris

Här kommer lite bilder från Paris som jag lovade. Under vår Parisresa, tog vi det väldigt lugnt, och kände ingen turist-stress alls. Men en hel del hann vi med ändå. Vi var såklart vid Triumfbågen ock kikade på Champs Elysée.

Och vi tittade även på den "moderna triumfbågen" som faktiskt nog var mer spännande. La Defensée. Ett skyhögt kontorshus. På den stora trappan framför samlas Parisarna med turister för att äta lunch och fika.
Paris var inte så varmt, när vi var där, men våren är betydligt längre kommen, och träd och buskar var betydligt grönare än hemma.
Vi tittade på en gigantisk tumme.
Och såklart Moulin Rouge.
Vi spatserade runt på den GIGANTISKA kyrkogården.
Vid Notre Dame fanns det gott om duvor, och ÄNNU mer turister.
Jättestora pelare på Pantheon.
Vackra vårplanteringar i Jardin de Luxembourg.
Och SÅKLART var vi vid Eiffeltornet.
Och vi gick/åkte upp till toppen också. Jag fick världens svindelattack vid första etappen och grät och trodde jag skulle spy. Hela världen gungade och hjärtat slog. Men sen samlade jag mig och lyckade till sist ta mig till toppen.
Och det var SÅ värt det, för utsikten var obetalbar.

Vi var på Louvren och tittade till Mona Lisa. Hon såg lurig ut som vanligt.
Och uppe vid Sacre Coeur var det fint att blicka ut över Montmartre.
Också ägnade vi en hel del tid åt min favoritsysselsättning. Att äta och fika. Här på ett mysigt fik i Montmartre.
En trevlig och otvungen Weekend. Paris var härligt. Lite kallare, och lite dyrare än jag trott, men annars klart besöksvärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar