måndag 16 april 2012

Pensionärsutflykt

Efter ett totalt misslyckat besök på Bakluckeloppisen i Helsingborg (jag köpslog om en enda sak, annars fanns det INGET jag var intresserad av. Vi kom båda hem tomhänta) packade jag och Johanna in oss i bilen och drog på riktig pensionärsutflykt. Målet var underbara Café Lillaro, men vi var sugna på att göra diverse avstickare mot loppisar, konstrundan-utställare och liknande, i äkta pensionär-som-är-ute-och-söndagskör-anda. Men vi hamnade på Lilla Hults handelsträdgård, och sprang runt med glada utrop, bland minipenseer, passionsblommor och kyndelsplantor. En jättefin handelsträdgård med stort utbud va både plantor, snittblommor, inredning och krukor. Kan varmt rekommenderas. Här kan ni läsa mer. Så vi packade bilen full med plantor, och balkongdrömmar innan vi drog vidare mot Lillaro.
Som vanligt fick vi supergott fika och smarriga mackor. Här syns citron- och marrängpaj, samt hallon- och ananaspaj med mandelmassa. Och man kan liksom inte sluta se sig omkring, när man är där. Där är så mycket fint, och Eva och Palle är så trevliga. Jag var där i fjor, när vi var ganska nyöppnade och förhörde mig om var de köpt sin kakkyl (läs: kak-kyl). Så de kom ihåg mig och undrade hur det gick för oss. Alltid trevligt att höra hur "bransch-kollegor" och likasinnade jobbar och löser sina vardagsproblem.
Fick jag bestämma skulle jag vilja åka till handelsträdgårdar och caféer sisådär tre gånger i veckan. Minst.
Ibland kan jag nästan bli lite provocerad ( eller kanske bara avundsjuk) på människor som är SÅ bra på vad de än tar sig för. De gör så goda kakor, och bakar gott bröd som de gör goda mackor av. Och har det så fint. Och Eva syr så fina egendesignade kläder under märker "Peleka", och gör så mysigt i trädgården. Och Palle (som jobbar på bilmeck i vanliga fall, om jag inte missminner mig) svänger både ihop möbler och bygger om hus, och lackar kakylar. Och som grädden på moset så är de både snygga, skittrevliga och har världens bästa musiksmak. Ja, vissa kan dem....


Vill man veta mer om Lillaro , och det vill man, går man antingen in på deras hemsida här, eller kollar mitt förra blogginlägg härifrån, här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar