onsdag 12 augusti 2009

Blåbärsbullar!



De här kanongoda bullarna bjöd jag på, på min födelsedag. Egentligen ska man göra en vaniljkräm och spruta in i de färdiga bullarna, så blir de ännu godare, men det blev inte så den här gången. De var goda ändå!

100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ tsk salt
1- 1 ½ dl socker
1 ½ tsk kardemumma
1 ägg
1 ½ dl vetemjöl

1 dl blåbärssylt som mixas med
100 g mandelmassa

1 ägg
pärlsocker


Smält smöret och tillsätt mjölken så båda blir ljumma,
Lägg smör/mjölk, jäst, salt, socker, kardemumma, ägg och det mesta av mjölet i en hushållsmaskin och knåda intensivt. Tillsätt mjöl till rätt konsistens, men använd så lite mjöl som möjligt så bullarna inte blir torra. Låt jäsa till dubbelstorlek. Tryck sen ihop degen så den mesta luften går ur, och låt jäsa till dubbel storlek igen.
Dela degen i två delar och kavla ut varje deg till en stor rektangel. Bred på blåbärsmassan och rulla ihop som en rulltårta.
Skär i skivor och lägg i bakplåtsformar. Ställ formarna tätt på en plåt. Står formarna tätt håller bullarna formen bättre när de jäser. Jäs i 20-30 min. Pensla bullarna med ägget och strö över pärlsockret. Grädda sen i 250 grader i mitt i ugnen i ca 8-10 min.
När bullarna har svalnat kan man alltså fylla dem med vaniljkräm, så blir de galet goda. Eller äter man dem precis som de är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar