onsdag 19 augusti 2009

Den enarmade banditens äppelkaka...


I söndags beskar min fader ( eller fader vår som vi brukar kalla honom) våra äppelträd. Det resulterade i att ett par omogna frukter dunsade i marken. Vi plockade dessutom bort några äpplen från träden, så att andra frukter ska få bättre plats att växa och mogna.

När våra äppelträd äntligen (efter många fruktlösa år) lyckats producera något, tyckte vi det var synd att kasta någon frukt, även om de inte var riktigt mogen. Så jag beslöt mig för att försöka baka äppelkaka med bara en hand. Det gick riktigt bra, visade det sig..

I vår familj bakar man efterrättspaj i den gamla vita formen med snygga blåa blommor.

Jag rev lite mandelmassa och la i botten av formen, sen fyllde jag på med äppelklyftor, kanel och farinsocker. På toppen blev det ett smulpajstäcke med
en del socker
en del havregryn
en del mjöl
och sen en liten näve kokos och en lika liten näve hackade hasselnötter. Sist men inte minst, ringlade jag lite sirap över för att få det extra knäckigt.

Kanongott med lite glass till. Välkommen höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar