måndag 24 augusti 2009

Surdegsbarnbarn

Den här lilla surdegen fick jag av en bekant (egentligen en av mina närmsta vänners mamma) härom veckan. Det är en vetesurdeg från mannen, myten, legenden när det kommer till brödbak, nämligen Jan Hedh. Hon hade varit på bakkurs hos honom i vintras, och fått med sig surdeg hem. Snällt nog fick jag en liten surdegsbebis, som alltså blir ett surdegsbarnbarn till Jan Hedh.
Efter att ha matats med ca 2 dl vatten och lika mycket vetemjöl bubblade den fint i morse.

Jag matade även min rågsur, som har blivit riktigt kraftig och fin.
Vetesuren fick sällskap av lite vetekrossgröt, vetekli, rabarbermarmelad, filmjölk, mm.
Rågsuren bland annat granatäppelsirap, färska plommon, filmjölk, fyrkornskross och rågflingor.
Sen bakade jag jättemånga bröd i alla möjliga storlekar och former.
Familjen blev väldigt imponerade och vi knaprade i oss hela en och en halv limpa till kvällsoppan.
Tack för det Ann!

2 kommentarer:

  1. Vilken söt bebis! Det känns tydligt att den hamnade i rätta händer. Bröden såg väldigt goda ut också, kan du inte lägga upp recepten?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hehe, hade gärna gjort det, men jag använder sällan recept.
    Jag utgår från "fröken elins bakgrund" (finns under etiketten "baka") och sen höftar jag rätt mycket. Så då är det svårt att skriva några recept...
    Kanske någon gång i framtiden :P För jag lär försöka göra något liknande igen. De var välldigt lyckade, och riktigt riktigt goda!
    Tack igen!

    Kram

    SvaraRadera