måndag 17 augusti 2009

Tårta!

Det bästa med födelsedagar är att man får göra fina tårtor. Därför skämmer jag alltid bort mina kolleger med tårta på deras födelsedagar. Naturligtvis bjöd jag även på tårta på min egen födelsedag. Och sen blev det ytterligare en tårta att bjuda familjen på, på mitt födelsedags-kafferep.

Den här tårtan var ganska avancerad men jag lät inte det hindra mig. Väldigt smarrig och ganska snygg om du frågar mig.

Choklad- och Hallonmoussetårta

botten

knappt 1 dl vatten

knappt 1 dl socker

75 g smör

325 g mörk choklad minst 60 % kakaohalt

6 ägg

knappt 1 dl starkt kaffe

2 msk mörk rom

Smörj en rund form ca 24 cm i diameter,. Klipp till ett smörpapper som passar bottnen och smörj även det. Koka vatten och socker i ca 2 min och rör hela tiden. Tillsätt smöret i småkluttar och fortsätt röra hela tiden. När smöret smällt lyfter du av kastrullen från värmen och tillsätter den grovhackade chokladen. Låt stå under lock i 3 min, och vispa sedan ihop till en len chokladkräm. Blanda i vispat ägg, rom och kaffe. Häll i formen och grädda i vattenbad i 175 grader i 45 min. Vattenbadet ska nå upp till ca halva kakans höjd. Låt kakan svalna i formen och lossa den därefter försiktigt. Lägg bottnen på ett fat och klipp en remsa smörpapper som du sveper runt kakan, så den sticker upp ca 3 cm över kakan. Fäst ordentligt med tejp.

hallonmousse

3 gelatinblad

6 dl hallon

6 äggulor

2 dl florsocker

4 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ett par min. Värm hallonen lätt i kastrull så de mosar till sig lite. Mixa sen slätt i en matberedare. Pressa hallonen genom en sil, så att du får en fin puré utan kärnor. Kyl ner. Vispa äggulor och florsocker till en luftig smet. Blanda i den kalla hallonpurén, men spara ett par matskedar till garnering. Vispa grädden ganska hårt och vänd försiktig ner den i hallonsmeten. Smält sen de urkramade gelatinbladen i kastrull på svag värme.Vispa moussen kraftigt medan du försiktigt tillsätter gelatinet. Bred moussen över chokladbottnen och låt stå kallt minst en timme.

vingelé

2 dl sött vitt vin

2 gelatinblad

Blötlägg gelatinet i kallt vatten ett par min. Smält på svag värme och blanda sen med vinet. Låt svalna i kylen till det börjar stelna, här får du vara på din vakt, för vinet känns jättetunt länge, sen plötsligt blir det tjockt. I alla fall, när vinet är lite segt lägger du det över tårtan och ställer alltihopa kallt minst en timme till.

Ringla sista purén över tårtan innan servering och jag gjorde även chokladchips som jag dekorerade med. Med lite blommor och blad blev det riktigt fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar