torsdag 15 oktober 2009

Inget kan ta kål på mig, inte...

Alla grönsaker i kålfamiljen är riktiga dundergrönsaker. De är näringsrika, cancerförebyggande och innehåller mycket fibrer. Dessutom är de ofta både billiga och goda.
Vi köpte ett vitkålshuvud för 2 kronor kilot förra veckan. Och vad mycket mat det har blivit. Vi har gjort en stor omgång kålpuddning ( som fick Viktor att säga de fina orden "Sån här mat gör mig lycklig i själen") och två stora satser Cole Slaw som vi mumsat på hela veckan. Det fina med Cole Slaw är att dte är superenkelt att göra en stor sats, som sen kan stå i kylen och mumsa sig i en hel vecka. Jag skulle säga att den är godast 2-3 dagar efter den är gjord!

Tag ett stort vitkålshuvud (eller kaulahue som vi säger i skåne) och strimla det jättefint med kniv, osthyvel eller i mixer. Knåda och banka kålen lite så den mjuknar i konsistensen.

COLE SLAW MED ANNANAS

Ta hälften av den strimlade kålen (ca 1 kg).

Blanda ihopa :

1 Stor burk krossad annanas som fått rinna av ( ca 430 g)

2,5 dl gräddfil

0,5 dl majonäs

1 msk pepparot

2 msk sötstark senap

Salt och peppar.

Ha sist i kålen och strö över hackad persilja innan servering.



COLE SLAW MED MOROT OCH ÄPPLE


Här använder du andra halvan av vitkålen dvs ca 1 kg strimlad kål.

Riv på rivjärn 3 morötter och 2 stora äpplen.

Blanda med 2.5 dl gräddfil

0.5 dl majonäs

3 msk bostongurka

2 msk thai sweet chili

2 tsk dijonsenap

salt och peppar och gärna lite franska örter.

Blanda sist i kålen!


Av den här sista fanns det bara lite grand kvar idag. Så jag blandade i lite annanas, en liten burk majs, lite extra yoghurt, curry och vitlök, och VIPS hade jag en kanon go varm-potatis-röra som jag åt med smällt ost och stekt kycklingfilé. Så himmla smart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar