torsdag 29 oktober 2009

Släng dina potäter i ugnen

I Sverige har vi de senaste århundradena ätit en rackarns massa potatis. Oftast serverar man kokt potatis till maten. Jag tycker rent ut sagt att det är skittradigt att koka potatis, så jag brukar slänga in den i ugnen istället. Som klyftpotatis eller bakpotatis. Som jag ser det finns det tre fördelar:
1. Du slipper skala potatisen. Gör man bakpotatis blir skalet dessutom krispigt och supergott att knapra i sig! Men även vid klyftpotatis får skalet sitta kvar. Glöm inte att tvätta noga bara. Knaster i tänderna är ingen hit!
2. Man behöver inte passa tiden och spisen lika noga som om man koker. Kokt potatis kan både koka sönder och koka över och behöver passas mycket mer.
3. Det är nyttigare. När man koker potatis sker en viss urlakning av tex C-vitamin. Vitaminet liksom läcker ut i vattnet, som vi sen häller ut i vasken. Det är ju jättedumt. Dessutom finns det massa bra mineraler i skalet som jag alltså äter upp när jag gör potäterna i ugn. Här äts det bakpotatis till laxen. Istället för att hälla såsen på fisken gjorde jag en fastare variant med philadelphia och lite creme fraiche och stoppade i potatisen. Kanongott!

2 kommentarer:

  1. Hej Elin!

    Vad kul att du också har en blogg! ska lägga till den på favoriter =)

    Tack för igår, det var trevligt.. synd att jag inte hann vara med o spela spel, men det får bli en annan gång! Hoppas det var kul! :)

    Kram
    Elina
    http://www.filibabba.blogg.se

    SvaraRadera
  2. guudars vilken härlig blogg!jättefina foton o recept,väldigt inspirerande,keep it up!

    SvaraRadera