onsdag 25 januari 2012

Objektivitet

Jag fick ett nytt objektiv i julklapp. Då jag är helt och totalt oteknisk och har noll kunskap om fotografering (jag är en sån där brud som fotar det jag tycker är fint, knäpper av 50 bilder i olika vinklar och hoppas att någon av dem blir ok. Slutningstider och bländare? Njae...... inte min kopp te) är det sjukt tur att jag har en sån prima fotobutik i princip runt kvarteret. Oves fotohörna kan verkligen rekommenderas. Jag gick in till Ove och sa "Hej jag har en Nikon D60, och nu vill jag ha ett nytt bättre objektiv. Jag fotar mest närbilder på mat, och jag vill inte lägga så mycket pengar på det." Ove svarade då " ja men då ska du ha det här "Nikon 40 mm Micro Nikkor objektivet" som vi dessutom har REA på, så det är riktigt prisvärt." Det var inget snack om saken liksom. Så fick jag det nerskrivet på en lapp som jag kunde lämna till tomten. Och jag måste ha varit snäll i år, för mycket riktigt kom tomten med en klapp. Än så länge är jag mycket nöjd med det, och gillar effekten att bilderna får mycket djup då fokus ligger nära och bakgrunden blir rejält suddig.
Nu väntar vi bara på att dagarna ska bli lite längre så att man kan få lite dagsljus att fotografera i igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar