söndag 17 januari 2010

en godare människa

Jag vill verkligen inte påstå att jag är något helgon. Men det finns vissa saker jag försöker göra för att underlätta för mina medmännsikor. Små oegoistiska handlingar som jag tror kan göra någon annans dag lite, lite bättre.

  • Uppsala är nog Sveriges cykel-tätaste stad. Titt som tätt går man förbi en cykel parkerad med bakljuset tänt. Ägaren har glömt att släcka den batteridrivna baklyktan. Jag släcker alltid parkerade, lysande baklyktor när jag passerar dem. Så slipper ägaren svära morgonen efter, att batterierna REDAN tagit slut igen.
  • Ibland när man går in på offentliga toaletter så ser de ganska skräpiga och vanskötta ut. Ofta beror det på att det ligger massa pappershandukar på golvet. Någon har missat papperskorgen, eller har de bara lossnat från hållaren. När jag går på sådana toaletter brukar jag ta en pappershanduk i handen ( jag vill ju inte röra vid något äckligt) och samla ihop pappret på golvet, och slänga. Personen som går på toaletten efter mig, slipper tänka "usch vilken skabbig toalett".
  • När jag går och handlar köper jag ofta "vanskapt" frukt och grönt. Jag tänker mig att de flesta andra köper lagom raka gurkor, välformade paprikor och snygga päron. Så får de "vanskapta" grönsakerna ligga kvar i disken till de blir skämda. Men om jag väljer de missformade frukterna redan innan de blir skämda, så kan alla andra köpa fina frukter, också blir det mindre frukt som måste slängas.

Jag tror inte att någon någonsin reflekterar över mina goda handlingar, men det gör mitt samvete gott att tro att jag gör en liten skillnad. Vad gör du för dina medmänniskor?

3 kommentarer:

  1. Jag har börjat fälla ner ringen efter att jag har varit på offentliga toaletter.

    SvaraRadera
  2. Jag hörde en god människa som betalade en extra blomma i blomsteraffären. Så fick blomsterhandlaren bestämma vilken kund som fick blomman. Tänk vad glad man blir när man får en blomma så helt överraskande. Men det är ju lite överkurs. Det räcker länge med dina små tips, eller att skicka ett leende till den du möter. Mamma Karin

    SvaraRadera
  3. Låter äldre gå före i kön om man kommer precis samtidigt.Tycker om att hjälpa den äldre generationen. Har hjälpt två smågrabbar en gång för att de saknade pengar när de kom fram till kassan. Handlade om en krona, men tusan så glada de blev, de fick sina tre tablett-askar. De tackade nog 20 gånger när de gick därifrån. Då var jag nöjd.

    SvaraRadera