onsdag 13 januari 2010

Provbak nr 1

Jag fick Martin Johanssons (Pain de Martins) kokbok, Surdegsbröd i julklapp av de rara föräldrarna. Brodern bidrog dessutom med en jäskorg, så nu blir det baka av i vår. Som jag tidigare nämnt så har jag provbakat det första brödet, Russin- och solrosbröd. Det gick fin-fint. Det verkar ha blivit lite av en folksport att baka sig igenom boken från pärm till pärm. Jag har hört talas om flera stycken som tagit sig an utmaningen. Och jag tänker väl inte vara sämre, utan ska försöka prova mig igenom alla recept, jag med.

Första baket blev väldigt lyckat. Ett ganska tungt och matigt bröd som är toppen i en tunn skiva till maten. Ikväll har jag satt en surdeg till nästa provbak. Så i morgon blir det valnötsbröd. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar