fredag 22 januari 2010

tredje gången gillt?

Ja VERKLIGEN! Tredje brödet ut i provbakandet av boken "Surdegsbröd" ( Martin Johansson) blev ett Stureby Levain. Och vilket bröd sen! Har nu provbakat tre sorter och för varje gång har resultatet blivit bättre än det förra. Så om det fortsätter såhär kommer jag, om sisådär 30 bakningar till, göra GUDOMLIGT bröd.
Redan när brödet låg i assistenten, färdigknådat, insåg jag att det här skulle bli ett fantastiskt bröd. Hade en perfekt seg konsistens med mycket glutentrådar. Stureby Levain är ett ljust bröd med många stora hål och sådär segt gott innanmäte och krispig skorpa. Dessutom är det väldigt få ingredienser och ett bra alternativ för den som är surdegsnybörjare.
Har man inte boken finns receptet att hitta hos Pain de Martin. Jag rekommenderar er varmt att prova det här.

1 kommentar:

  1. Hej du glada surdegsbakerska!
    Stureby levain har blivit helgfrukostfavoriten här också. Igår testade jag att sätta levainen på morgonen och knåda, vika osv ihop degen på kvällen. Sen jäste den i sin låda i kylen över natten och så bakade jag i morse (börjar 11 på fredagar). Blev inte riktigt lika fluffigt, men minst lika gott, och så härligt med nybakat bröd på morgonen!

    SvaraRadera