söndag 24 januari 2010

matglada vänner

Det är så himlans härligt att ha vänner som också är matglada! Så gott som alla mina Uppsalakompisar är tokglada i att både äta och laga mat. Igår hade jag och tre vänner lite knytkalas hemma hos mig. Eller lite och lite.. Det blev ganska mycket mat. Och gott var det! Vi blev själv förvånade över att maten passade så fint ihopa i smakerna, med tanke på att vi inte hade planerat i förväg. En lite sommrig buffé, perfekt för studentfesten... :P

Det blev minipajer, med ädelost och päronfyllning.
Dinkelsallad med bland annat avocado, soltorkade tomater, fetaost och kiwi. Till det, kall pestosås.
Parmalindad melon.
Fyllda svampar, med creme fraiche-, pesto- och ostfyllning.
Ostbricka med brie och frukt.
Crustader med rökt lax, avocado, philadelphia och citronpeppar.
Getosttoast med timjan och honung, på bädd av sallad med äpple.
Och såklart en Stureby Levain!
Och de åt och drack, och de drack och åt.
Och sen gjorde de såhär...
Till dessert hade Sara gjort en nästan vulgärt god chokladmousse med mintsmak, och dessutom en brownie med nötter och mandlar och flingsalt i. Salt och choklad är en fin kombo, och lite otippat när det knastrar i munnen.
Ja en väldigt smarrig kväll med andra ord!

4 kommentarer:

  1. Shit vad gott allt ser ut. Due... en fråga:
    min pesto blir alltid dålig efter enbart några veckor, helt grå och äcklig. Ska inte pesto hålla jättelänge? Vad gör jag för fel? Den ska väl stå kallt?

    SvaraRadera
  2. Att den blir lite ful, får man leva med. Färgämnena börjar oxidera så fort du öppnar burken. Det enda jag kan komma på är att du slätar till ytan på peston med en sked och sen häller på ett tunt lager med olivolja, så att peston får så lite kontakt med luft som möjligt. Värt ett försök!

    SvaraRadera
  3. Aha, så den äg inte dålig bara för att den är grå?

    SvaraRadera
  4. inte nödvändigtvis... Du får la smaka på den!

    SvaraRadera