onsdag 16 september 2009

Stort avslöjande!

På vänners begäran har det nu blivit dags att dela med mig av mitt allra bästa cookie-recept. Håll till godo!Elins chocolat chip cookies

5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
1 dl strösocker
2 dl råsocker
1 msk vaniljsocker
200 g mjukt smör
2 ägg
150 g rostade och skalade hasselnötter
150-200 g grovt hackad mörk choklad

Blanda allt torrt utom choklad och nötter i en skål. Rör fettet med äggen i en annan skål. Blanda sedan ihop dessa till en fast smet. Tillsätt sist nötter och choklad. Rulla till en tjock korv och klä med plastfolie. Låt vila i kylen en timme, eller en halvtimme i frysen. Skär sen i ½ till 1 cm tjocka skivor som du lägger på bakplåtsklädd plåt. Grädda i 10 min i 170 grader. Låt kakorna svalna på plåten så går de inte itu.

Jag brukar alltid göra dubbel sats (för de är så rackarns goda), men i den ena byter jag ut hasselnötterna mot jordnötter, tar bort saltet (eftersom nötterna redan är saltade), minskar mjölet med ca ½ dl och tillsätter ca 4 msk kakao. Då får man en lite mer snickersig kaka. Mmm.

4 kommentarer:

  1. det e tortyr att läsa din blogg ibland;) dina bröd, äpplekaka ooooH!!! där var till o med en på praktiken som sa "oh e det inte äpplesäsong i sverige nu med äpplekaka" jag bara tack för att du påminde mig!!!!
    en stor kram o hoppas att sängen var skön!!!/ Moyo

    SvaraRadera
  2. Hihi.. Men johanna, du ska inte längta så mycket. Du kan ju äta äppelkaka ALLA andra höstar, i resten av ditt liv. Fatta vad avundsjuka vi är på att du är i Vietnam. Gräset är ju alltid grönare...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jaha, då har man försökt baka igen då fast med ditt recept på cookies, men inte heller denna gång blev de helt perfekta, fortfarande mjuka. Kan man skylla på spisen? ;) Dina som alltid blir så krispiga och goda, mina blir bara mjuka och goda :)kram kram

    SvaraRadera
  4. Mina blir också mjuka ibland. Så det så!

    SvaraRadera