måndag 8 februari 2010

1,2,3 På det fjärde ska det ske..

Jag har hunnit med provbak nummer 4 i genombakandet av Pain de Martins bakbok SURDEGSBRÖD. Den här gången blev det Baguette på Rågsurdeg. Det var första gången som jag inte blev helt nöjd. Baguetterna var förvisso helt ok snygga, och helt ok goda. Men jag fick inte riktigt till jäsningen, så det sega innanmätet med stora hål uteblev. Men inget ont om receptet! Troligtvis hade jag bara lite för bråttom. Men skam den som ger sig. Nejdå: gör om, gör rätt, är mer min melodi. Så det här receptet får jag göra om någon gång.
to be continued...

4 kommentarer:

  1. Faktiskt blev inte mina särskilt bra heller, så det var nog inte dig det var fel på... Men det andra baguettereceptet ger helt särklassiga baguetter, testa det! Visserligen tycker ju en surdegsextremist att det är lite mesigt med jäst, men goda blir dom!

    SvaraRadera
  2. Hur mycket bröd har du i din frys? :) kram moyo

    SvaraRadera
  3. Jojo: Jo tidvis blir det ganksa mycket bröd, men jag bakar alltid bara halva satser, för att jag ska hinna äta undan emellan! Sen mutar jag diverse kompisar med bröd, så fort jag får chansen :P

    Ann: Än så länge är jag inte så inbiten surdegsnörd, att jag dissar jäst. Jag ska prova det andra receptet nästa gång istället! Tack för tipset ;) Hur går det för dig, med dina framtidsplaner?

    Kramar / elin

    SvaraRadera