onsdag 24 februari 2010

Bagar-resan fortsätter...

Jag fortsätter baka mig genom Martin Johanssons bok "surdegsbröd".
Anns inrådan testade jag igår den andra varianten av baguette, med en lite gnutta jäst, som i boken kort och gott går under namnet "baguette"!
Baguetter som vilar i en mjölad handuk, för att hålla formen.
Den här gången blev jag betydligt nöjdare med resultatet. Jag hade inget grahamsmjöl hemma, så jag improviserade med vetekli och kruskakli. Dessutom hann jag inte baka på dagen, så degen fick kalljäsa i kylen, medan jag var i skolan. Det gick fint ändå.

Baguetten blev krispig och fin på ytan, med lite segt innanmäte. Precis som en baguette ska vara alltså! Dessutom var de väldigt lättbakade. Inga konstiga moment, och lätthanterad deg. Två tummar upp! Toppenbaguetter!

Två baguetter gav jag bort till grann-Kristina ( jag hinner omöjligt äta upp allt själv), och en och en halv åt jag själv igår. Resten hamande i en plastpåse över natten. Då tappade de den fina ytan och blev helsega. Men efter ett par minuter i 200 grader idag, så var de lika goda som nybakta igen.
Igår åt jag baguette med hemmagjord skagenröra. Jag hittade några kräftstjärtat jag behövde äta upp. Det var gott!
Idag blev de iställdet fyllda med köttbullar och god yoghurtkräm med paprika, tomat och massor kryddor. Det var också gott! Båda varianterna var lika lyckade!

Så i framatiden blir det nog det här receptet som används när det är baguettedags!

1 kommentar:

  1. Vilka fina baguetter! Jag lyckas inte riktigt med min surdegsgrund av någon anledning. Vill så gärna lyckas för det är så gott med surdegsbröd.

    SvaraRadera