lördag 13 februari 2010

Man kan plugga. Också kan man PLUGGA!

Vi har två tentor nästa vecka, så då får man snällt plugga, fast det är helg. Men man kan ju plugga på tråkiga sätt, också kan man plugga på lite roligare sätt. Vi valde det sista! Idag sågs vi ett gäng kursare hos mig, åt bullar, tårta och pluggade. Och hade trevligt samtidigt.

Jag hade bakat en liten tårta som är väldigt enkel, men ack så god! Ett recept som jag och min moder har experimenterat fram.

Apelsin och chokladtårta

Du behöver:

2 ägg

3 dl socker

4 msk kakao

1½ tsk vaniljsocker

1 knivudd salt

1 ½ dl vetemjöl

2 msk apelsinmarmelad

100 g smält smör

Blanda alla ingredienser i en skål. Smörj och bröa en rund form med löstagbara kanter. Använd antingen valnötter och ströbröd, eller kokos att bröa formen med. Häll smeten i formen och grädda i 35 minuter i 150-175 grader. Låt svalna. Tag loss ringen och diska rent, sätt sen tillbaka den igen.

Fyllning:

Skala och filéa en apelsin. Av hinnorna som blir över pressar du ut saften över bottnen. Blanda 2 påsar chokladmousse (gärna med krisp) enligt instruktionerna på paketet. Hacka några rader marabou mjölkchoklad med apelsinkrokant och blanda i moussen. Bred ut över tårtbottnen. Dekorera med apelsinfiléerna.

Eftersom det är alla hjärtans dag i morgon, la jag apelsinen i formen av ett hjärta. Jodå, piffigt ska det vara!

De små grå, i huvudet behöver ju också lite energi om man ska orka lära sig något!

1 kommentar:

  1. åh vad gott det ser ut! :) Hoppas att det inte blir fööör svårt imorrn!!

    SvaraRadera