torsdag 4 februari 2010

äppelris

I min barndom bjöds det då och då på äppelris till kvällsmat. Ett slags risgrynsgröt, med äpple och russin i. Kanongott på kvällen, med en matig macka till, men funkar lika bra som dessert, eller varför inte till frukost.

Äppelris
4 portioner
1 klick smör
2 dl grötris
6-7 dl vatten
2 dl mjölk
kanelstång
2 äpplen
1 dl russin
salt
socker

Smält smöret i en kastrull. Fräs riset en liten stund. Tillsätt ett par dl vatten och 2 dl mjölk samt 1-2 kanelstänger. Låt svälla under lock i ca 40 min, på svag värme. Tillsätt mer vatten om det blir för tjock konsistens. Skala och tärna äpplena. När det är ca 15 min kvar av tiden lägger du i äpplena och russinen så de blir lite mjuka. Smaka sist av med ett par msk socker och lite salt.

Ät med mjölk och kanel!

1 kommentar:

  1. Hej Elin!
    Tack för besöket hos mig! DIn blogg verkar innehålla en hel del intressant! Återkommer när jag har mer tid! Ha en fin dag!

    SvaraRadera