torsdag 18 februari 2010

Det kom ett paket med posten...

Inget är väl så roligt som att få paket med posten. Jag fick ett. Med ett bifogat, handskrivet brev dessutom. Hur ofta får man handskrivna brev idag? På tok för sällan.

I somras hade jag lyckan att få delta i Barista camp 09 i Falkenberg. En helg då Sveriges bästa, och mesta, kaffenördar samlades och riktigt göttade ner sig i kaffe. Jag halkade in på ett bananskal och råkade vinna mitt deltagande i en tävling på Zoegas. Det är jag glad förr. Jag var nog den i sammanhanget, som från början kunde minst om kaffe. Men å andra sidan lärde jag mig nog mest. Barista Camp 09 annordnades av några entusiaster, bla David Molarin på riktigtkaffe. se, och Daniel Chomieniec (en av Sveriges främsta baristor) på the Lounge i Falkenberg och koppa.se i samarbete med Zoegas och annat branschfolk.
Under en solig helg i juni samlades vi på the Lounge i Falkenberg, och blev fullproppade med kunskap och kaffeglädje. Föreläsningar, latte-art-tävlingar, labbande vid espressomaskinerna, koppning (=provsmakning av kaffe) och allt annat som har med kaffe och göra. Dessutom åt vi gott, och hade skitkul i varandras sällskap. Lyckliga kaffeentusiaster.
Under Campet drack jag den godaste latten jag någonsin fått. Kanske var det den goda stämningen och all den kärlek som fanns. Eller så var det bara en riktigt bra latte.Vill ha vill ha vill ha....Herr Daniel "DC" Chomieniec himself. Även proffs blir nervösa och darriga på hand när det vankas latte-art throwdown.
Jag fick också äran att bli intervjuad för riktigtkaffe.se-TV. Intervjun hittar du här. Jag vill dock försvara mig med att påpeka att intervjuaren gillade att jag var skåning, och bad mig bräka på ordentligt. Sagt och gjort.
Det finns människor som kan ha världens grej att berätta, men de sabbar historien genom att berätta den på ett fel och tråkigt sätt. Jag är en sån människa. Också finns det människor som kan berätta om vad som helst och ändå få det att låta jätteintressant. DC är en sån människa. Han skulle i en halvtimme kunna berätta om innehållet i hans soppåse, och alla skulle stå tysta och bara suga i sig, lyssna, och nicka förstående. Dessutom är han en sjuhelsikes barista.
Tillsammans med bland annat Ola från Zoegas, David från Riktigtkaffe och massa annat duktigt folk, skapade de ett toppevent. Alla gick därifrån med ett leende på läpparna och en liten ledsen klump i magen, över att allt det roliga tagit slut så fort.
Iallafall.....

DC var vänlig nog och skicka hans senaste kaffe-kokbok, Smakfullt med kaffe, i present till mig. En bok som kikar in hos 15 av Sveriges bästa cafén och restauranger, delar med sig av recept från dito, och dessutom ett kaffe som rekommenderas till varje rätt eller bakverk.

Jag läser sällan kokböcker i köket, när jag lagar mat. Jag läser dem som skönlitteratur i sängen, innan jag ska somna. Så matar jag in nya smakkombinationer i minnesbanken, och en helt annan dag, i köket, kommer kombinationerna fram, utan att jag minns varifrån jag fått dem. Den här boken är verkligen en sån kokbok, som lämpar sig som kvällsläsning. Små historier om restaurangerna och caféerna, varvas med fina bilder och utsökta recept.
Jag har sedan länge lovat mig själv, att när jag börjar jobba, ska jag fira första lönen med att köpa mig en alldeles egen espressomaskin. Än så länge nöjer jag mig pressbryggare. I den får man förvisso gott kaffe, och den passade studentplånboken bättre. Men en egen espressomaskin....

1000 tack DC för Barista Camp 09, och den finfina boken!

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med en riktigt kaffenörd! Jag älskar också kaffe men vet inte så mkt om det förutom att det är bland det gottigaste jag vet. Man man däremot - han aaavskyr kaffe. Kan du förstå?

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Kallar du det att bräka på skånska? Du kan väl betydligt bättre än så ;)

    SvaraRadera