tisdag 16 februari 2010

Om att smaka vin...

Den här terminen läser jag en Distanskurs i dryckeskunskap, på Grythyttan i Örebro. Och nej, jag har inte träffat Carl-Jan, som alla frågar hela tiden. Det är verkligen superkul, och jag har lärt mig massor. Jag har också insett vilket enormt ämne dryckeskunskap är. Man skulle kunna lära sig hur mycket som helst om vin och annan dryck. På kursen varvas föreläsningar med provsmakningar, också får vi läsa teori själv, hemma. När vi provsmakar använder vi de här ISO-standardiserade vinglasen. De är betydligt mindre än vanliga vinglas, och det är viktigt att de minskar i omfång i toppen, så man fångar upp doften ordentligt. När vi provar börjar vi först med att titta på vinet och bedöma klarhet, intensitet och vilken färgkaraktär den har. Sen snurrar vi vinet i glaset och sniffar för allt vi är värda. Då bedömmer vi om vinet är rent eller förorenat, doftens intensitet och doftens karaktär. Sist tar man vinet i mun, väger det på tungan och dränker alla smaklökar, innan vi spottar ut det. Då bedömmer man om det är torrt eller sött, hur mycket syra och taniner det finns i vinet och hur stor kropp det har. Smakkaraktärer tas fram, vilka ofta skiljer från de karaktärer man hittat i doften, vilket är lite spännande. Slutligen tittar man på smakens längd och vinets totala kvalitet.
Som sagt är det inte helt enkelt, men jag börjar lära mig, sakta men säkert.


I mitt 22 åriga liv har jag inte hunnit dricka sådär jättemycket vin. Särskilt inte som jag var helnykterist de första 18 åren, och sedan dess har dragits med en students budget. Därför uppskattar jag verkligen att få smaka vin för 500:-/flaskan, och att smaka äkta champagne SLUT!

1 kommentar:

  1. Kul med lite info om hur man provsmakar vin! Sånt där skulle jag också vilja lära mig! Själv är jag urkass på att avgöra hur ett vin smakar, för mig är vin antingen rött eller vitt, och inte så mycket mer... och pinsamt nog skulle jag förmodligen inte känna skillnad på ett dyrt lyxvin och vin från ett tetrapak från en tysk lågprishandel... Jag skyller på att jag kommer från Öland.

    SvaraRadera