fredag 5 februari 2010

söndagssteken

Bor man i enmannahushåll är det lite opraktiskt att laga hela köttstycken. Så då får man passa på att ha söndagsstek när man har besök. Som i helgen! Här kommer favoritreceptet på skinkstek! Världens godaste brunsås, skulle jag tro!
Äppelstek
1-1 ½ kg skinskstek
2 dl koncentrerad äppeljuice
1 liter vatten
1 msk salt
2 msk soja
1 bit ingefära
8-10 kryddnejlikor
1 lagerblad
1 gul lök

Lägg skinksteken i en relativt trång kastrull, så att den täcks av vätskan du häller på. Stick i en stektermometer med spetsen mitt i köttstycket. Klyfta löken grovt. Häll i vätska, lök och kryddor på köttet. Koka upp och låt sjuda under lock till innertemperaturen når 74 grader vilket tar 1-1 ½ timme. Dra av från plattan och låt köttet vila i buljongen i ytterligare 20 min. Ta upp köttet och skiva tunt. Sila av buljongen för att använda till sås, gärna med lite grädde i.
Servera med kokt potatis och mycket grönsaker.

Mmmm!

1 kommentar:

  1. Hallåj! Jag såg ditt recept på äppelgröten och det verkar ju supergott! :) Jag ska absolut testa det! Hoppas pluggandet går bra förresten! :)

    SvaraRadera