lördag 14 november 2009

gäster med rester

I min lilla studentlägenhet finns det ingen mikro. Så när jag har rester kan jag inte bara värma upp dem, jag måste liksom laga om maten. Att värma makaroner i kastrull är ingen hit, utan då får man laga något MED makaroner. Det är ganska smart, för på så vis får jag aldrig samma mat två dagar i rad. Det här är kycklingryta med kokosmjölk och nudlar.

Dagen efter kryddade jag om grytan med lite ananas, ketchup och vinäger så att det blev en sötsur sås och serverade med ris istället. Samma mat, men ändå en helt ny rätt.


Och i frysen hade jag lite köttfärssås som jag haft till spaghetti. Istället för att värma upp den gjorde jag en potatismoussaka med timjan och purjolök. Kanongott!

Man får liksom trolla lite med resterna, så blir det roligare att äta, och man tar till vara maten. Att slänga mat är ju otänkbart!

Ta till vara maten! Krydda om och ha i något nytt. Finns det bara lite kan man alltid spä, eller blanda i något så det räcker till hela familjen.

Min moder har alltid varit fenomenal på att laga nytt av rester. Det blev oftast den godaste maten då. Hon uppfann nya kombinationer av det som fanns i kylen. Klimatsmart och ekonomiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar