måndag 23 november 2009

Man får inte vara dum inte....

Ibland känns det som att svenska folket är uppdelat i två ganska militanta grupper.
I ena hörnet av boxarringen finner vi minoriteten vegetarianerna/veganerna som hatar alla mördande köttätare och vägrar allt vad animalier heter. I andra hörnet står de nonchalanta köttätarna som hatar de gräsätande kaninerna, och stolt fyller buken med djur av alla de slag.

Men varför måste man alltid se det så svart eller vitt? Jag älskar kött och skulle ha väldigt svårt att avstå helt från det. Däremot tycker jag det är totalt onödigt att frossa i något så miljöbelastande som fläskkotletter och oxfilé.

Vi i västvärlden använder enorma delar av jordens resurser för att producera vår mat. Dels för att vi äter så mycket kött. Att producera kött kräver tiotals gånger så mycket resurser än att producera vegetabilier, eftersom man först måste odla massor av vegetabilier att mata djuren med, innan man kan slakta dem.
Vid en internationell konferens om livsmedel kom man fram till att vi i västvärlden borde minska vår köttkonsumtion till max 100 gram/dag för att jorden ska räcka till till alla som bor här. Det tycker jag är ett ganska schyst mål! Ingen behöver avstå helt från det goda köttet, samtidigt som vi sparar lite av jordens resurser till fattigare delar av världen. Att "bara" äta 100 g kött per dag, är inte alls orimligt, men en stor omställning för många idag. 100 g kött får du i dig om du tex äter en skiva skinka på frukostmackan och en 90 g hamburgare eller biff till middag ungefär. Du måste alltså hoppa köttet till lunch.

Jag försöker laga mat, som inte alls behöver vara vegetarisk (jag tycker ju kött är kanongott), men som bara innehåller en liten del kött. Man får helt enkelt spä ut med annat gott. Idag tog jag upp 150 g köttfärs ur frysen. Jag lagade en kanongod köttfärssås med mycket lök, tomat, hackade morötter och rödbetor, lite paprika, och jag slängde faktiskt i lite potatismos som jag hade i kylen (gav mustig fin konsistens). På 150 g fick jag alltså ut 5 rejäla portioner köttfärsås, som dessutom är ovanligt nyttig. Det är bara 25 g kött/portion. Med sådana portioner är det inga problem att äta under 100 g/dag utan att någonsin behöva välja vegetariskt.
Misstolka mig rätt nu, jag har absolut inget emot vegetarianer. Tvärtom skulle världen antagligen vara bättre om det fanns fler. Men jag menar bara att man inte behöver vara så förbaskat trångsynt och tänka " Aldrig livet att jag blir vegetarian, så då kan jag lika gärna trycka i mig 2 kilo kött om dan"

Med lite riven ost och pinjenötter var min middag supergod, och jag tror inte många köttätare hade kunnat motstå den, trots att den innehöll mycket grönsaker. Den smakade ju fortfarande kött!
Andra bra tips man kan använda är tex att:
Spä köttfärs med finriven vitkål, linser(gärna röda) eller tomat.
Istället för att servera två korvar till moset. Hacka upp en halv korv i slantar och stek. Du får den goda stekta smaken, men äter bara en fjärdedel så mycket
I grytor och såser har man gyllene tillfälle att smyga i goda grönsaker och linser eller böner.
Över lag bör man tänka på hur man serverar kötttillbehöret. Skär det i små delar och servera det mer som en smaksättare än huvudkomponent i maten.
Det bästa är att både din kropp, din plånbok och HELA JORDENS BEFOLKNING tjänar på det!
Och det vill du väl!
Kött är gött, men grönt är också skönt, som jag brukar säga.
Eller: Minska på köttet, men inte på göttet!

1 kommentar:

  1. ALLA TJÄNAR PÅ DET! ;)

    Men det är helt sant. Jag gör så varje gång jag ska laga köttfärssås. Spär ut. Mycket också för att jag är snål haha. Och böner är ju så gott. Det är ju nästan så att det har blivit lika viktigt som tomaterna i såsen. Tur att jag är mätt annars blir det lätt att man blir hungrig när man kommer in här ;)
    Saouwknar daj!
    Puss

    SvaraRadera