onsdag 4 november 2009

surt sa räven om rönnbären, fint säger elin

Min favoritbloggare Underbara Clara var med och pysslade i morgonpasset i måndags. Det gjordes rönnbärsgirlanger och äppellyktor. Jag har själv länge tänkt att jag borde göra fina rönnbärsgirlanger så jag gick ut och plockade mig en drös. Sen trädde jag dem på fisklina och hängde i fönstret.
Livar upp när det är mulet ute.

Men är ännu finare när solen skiner på dem, så att de lyser röda.

Funkar även på kvällen. Ser nästan lite julpyntigt ut. Det fiffiga är att bären torkar när de hänger såhär. Då håller de jättelänge och kan användas som julpynt. Underbara Clara berättade att hon hade gjort girlanger till en hel gran ett år. Så mycket tålamod hade inte jag. Men fint blev det!

Titta även in hos Clara och hennes fina girlanger här
Hejdå!

2 kommentarer:

  1. Åh vad fint!

    ja rönnbären torkar och blir mörkröda och fina och man behöver inte slänga dem :)

    kram

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Om man ska göra rönnbärsprydnader där rönnbären sitter tätare och tar mer i varandra, och alltså inte torkar lika fort, kan man tänka på att använda rönnbär som inte är riktigt mogna, annars kommer rönnbärsmalen på besök. :) Ha det bra!

    SvaraRadera