lördag 7 november 2009

Teknikens under

En dålig sak med att bo i Uppsala är att Viktor finns på aldeles för långt avstånd. En bra sak är att min Krups finns på aldeles lagom kort avstånd. Jag önskade egentligen mig en Kitchen Aid i födelsedagspresent för några år sedan, men min mor gjorde nogrann research och kom fram till att den här var bättre. Den är mycket fiffig då det finns inbyggd våg och tidtagare, så du kan mäta upp ingredienser direkt i skålen, och när du drar igång maskinen startar den automatiskt tidtagningen. På så sätt får man bra koll på hur länge degen knådats. Det är viktigt att arbeta degen ordentligt så att glutenet ( som är ett protein) kan utveckla ett fint nätverk. Då blir degen elastisk och lätt att hantera, också jäser den mycket finare, så man får jämna bubblor i hela brödet.

Den här platta surdegsklumpen ser ju lite dö å tradig ut. Men efter tre timmars jäsning är de såhär bubblig och fin.

2 kommentarer:

  1. Mina glutenproteiner är sjukt dåliga på att nätverka, därför jag aldrig lyckas med bröden?

    SvaraRadera
  2. Knådar du degen länge och intensivt? Gärna en 7-10 min med hushållsassistent.Ännu längre om dui knådar för hand... Det är också viktigt att degen får jäsa riktigt länge. Och använd gärna vetemjöl special som innehåller mer glutenprotein än vanligt vetemjöl. Är man nybörjar-bakare kan det vara idé att inte blanda i för mycket frön och grova mjöler så att degen blir tung. Använd mest vetemjöl så borde jäsningen bli bättre. Kanske några förslag som kan hjälpa dig?
    Lycka till kram förken elin

    SvaraRadera