måndag 14 december 2009

fröken elins julkallender: Lucka 14

Idag får ni ett lite nyttigare, men dock så gott recept på julgodis!Frökens fikonbars

Innehåller massa nyttigheter, och väljer man en choklad som inte är söt, är det här riktigt dundergodis, med mycket energi som är bra för kroppen. Perfekt efter en heldag i pulkabacken.

250 g fikon
2 msk kakao
2 msk vatten
3 dl müsli
100 g torkade aprikoser
1 msk rapsolja
2 dl havregryn
50 g russin
250 g mörk choklad
20 g ljus choklad

Klipp av stjälkarna på fikonen, och dela dem i grova bitat. Lös kakaon i vattnet och kör i mixern med fikonen. Tillsätt müslin, aprikoserna och oljan och mixa vidare. Ha sist i havregrynen och russinen och kör bara i någon sekund, så att det precis blandar sig. Lägg massan mellan två baklpåtspapper och kavla ut till en centimeter tjock platta. Smält den mörka chokladen och bred över kakan. När den nästan har stelnat smälter du den ljusa chokladen och liksom kastar den på med en gaffel så det bildas snygga ränder och stänk på kakan.Låt svalna helt, och skär sen i små rutor, med en vass kniv. Förvara svalt. Det roligast momentet är det sista när man får kasta och kladda med choklad. Riktigt kreativt!
Nu har jag ätit mitt första riktiga julbord. I fredags hade vi julbords-knytkalas med några kost-vetar-kompisar. Och VILKET julbord sen! Hembakt vört, prinskorvar, janssons, köttbullar, kål i alla sorter, julskinka, lax med hovmästarsås, olika sillsorter och ett gottebord med allt du kan tänka dig. Det gav verkligen mersmak så nu är jag redo för julhelgen.
Och hörreni! Ni glömmer väl inte skicka julkorten! Innan onsdag ska de postas för att komma fram innan jul!
Hoppsan sa, så var det bara 10 dagar kvar....

3 kommentarer:

  1. Sv: Ja, visst är den underbar? Den är mysig att läsa och bläddra igenom, men vacker att bara titta på också. Jag har ställt min på en sådan där "tavellist" så att den står med framsidan utåt. Så mysigt.
    /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Nu vill jag ha jullov så jag kan pyssla med alla dina roliga små tips! Jag skickade ett recept på otroligt smaskigt godis till dig i form av en gruppinbjudan på facebook. Gruppen/receptet heter Rocky Road! Göttegött!

    SvaraRadera
  3. Ja jag såg det! Jag har lite bitterljuvt förhållande till Rocky Road, fast jag aldrig ätit det. Har i flera år varit sugen på att göra det, men jag vågar inte riktigt. Det verkat lite FÖR gott. Är rädd att om jag skulle göra en sats, skulle jag vräka i mig något så fruktansvärt, så jag skulle må illa. För det verkar ganska mäktigt. Nä jag får vänta till jag befinner mig i sällskap av andra gottegrisar som kan äta upp godiset. Kanske när jag kommer hem till jul. För någon gång måste jag ju prova det. Så gott som det ser ut :)

    SvaraRadera