tisdag 15 december 2009

fröken elins julkallender: Lucka 15

Idag får ni lite fler sköteltips om julens blommster. Dagens blomma: Julstjärna

Julstjärna (Euphorbia pulcherrima) är en trevlig liten blomma som ursprungligen kommer från Mexico. Den vilda varianten blir flera meter hög, men förädlingar har gett oss den behändiga krukväxtstorleken vi har idag. Den finns i flera olika storlekar och i varierade färger som vit, rosa, röd, aprikos och marmorerad.

Julstjärnan vill stå ljust, men man kan också placera den inne i rummet, men då förkortas hållbarheten. Det är jätteviktigt att den inte utsätts för kalldrag, då den lätt tappar bladen om den utsätts för kyla. Julstjärnan tål inte temperaturer under 12° vare sig under transporten hem eller när man vädrar. Så slå in den väl när du transporterar den, och köp inte blomman där den säljs utomhus.För mycket vatten ökar risken för bladfall, så låt julstjärnan torka upp lätt mellan vattningarna. Den får dock inte torka ut helt heller. Detta är speciellt viktigt vid lite mörkare placering. Vattna gärna med lite ljummet vatten. Kallvatten gör att den blir frusen om rötterna, och det verkar ju inte så skönt.


På luciadagen bjöd snälla Sara på mysigt o mumsigt luciafika. Lingoncheesecake och saffransmannakaka och massa annat gott. Är det någon som kan piffa och pynta, så är det Sara. Jag anser mig väl själv vara ganska pysslig. Men Sara slår mig med hästlängder. Alltid lika mysigt att vara där! Tack för det, vännen!

Ja julstämningen börjar verkligen infinna sig. Både snön och de första julkorten har kommit till uppsala! Tack M&M för den roliga bilden ;). Kände mig som ett litet barn i morse, när jag vaknade och det var helt vitt ute. Vill bara ut och rulla snögubbar! Snö kan vara det vackraste som finns. Nästan 2 decimeter har det landat över Uppsala i natt. Äntligen!

1,2,3,4,5,6,7,8...9 dagar kvar

5 kommentarer:

  1. Ja men gör det! Blev himla nöjd när jag kom på det, blev sött tycker jag^^ Fin blogg du har förresten :)

    SvaraRadera
  2. Jag fryser också om mina rötter. Kallt men ingen snö här.

    SvaraRadera
  3. Tack själv, alltid lika mysigt att ha er alla här =

    SvaraRadera
  4. varsågod, kul att det hittade fram! när är det dags för klappbyte? får bli efter jul då jag kommer hem sent den 23. kalla oslo hälsningar

    SvaraRadera
  5. Mmm vi kanske kan ses någon gång i mellandagarna. Jag ska upp till Viktors föräldrar och hälsa på också. Men någon dag ska vi nog kunna pricka in. Vi får höras helt enkelt...
    kram kram

    SvaraRadera