fredag 4 december 2009

fröken elins julkallender: Lucka 4

Dagens lucka består av ett smarrigt recept och ett litet bloggtips. Italiensk fruktkaka
3 ägg
2 dl socker
1 burk (250 gram) kesella
Rivet skal av 1 apelsin
2 dl russin
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl hackad sötmandel
Ca 75 gram hackad blockchoklad

Gör så här:

Smörj och bröa en avlång bakform. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner kesellan och apelsinskalet. Blanda samman russin, mjöl och bakpulver. Rör ner detta, och mandeln och chokladen, i ägg- och sockerblandningen. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen, i 175 grader i ca 45-50 minuter. Låt kakan svalna i formen. Stjälp sedan upp den på galler och låt den kallna övertäckt eller under formen.

Rackarns god!

Receptet har jag stulit rakt av av den trevliga bloggaren Elina, som bjöd mig på kakan en gång. Besök henne gärna! Hon är väldigt kunnig dietist med mycket inspiration om man är matnörd.

Bara 20 dagar kvar.... oj oj oj!

5 kommentarer:

  1. Shit vad duktig du e...inte nog med att du ger oss något för ögat, spänningen och smaken varje dag, du gör det även prick kl 0700! Hoppas allt e bra med dig. Kram Anna c

    SvaraRadera
  2. Hahah min kära moder kom med exakt samma kommentar. Det är inte riktigt sant. På bloggen finns en liten fiffig inställning där man kan välja när inläggen publiceras. Så jag har redan matat in luckor för halva december men jag ställer in så de portioneras ut en varje dag kl 7. Iofs skulle jag kunna sitta vid datorn varje morgon, för jag går ändå upp och ser på julkallendern varje morgon. Men det är jag för lat för att göra. Då är det bättre att göra såhär och skriva när inspirationen faller på!
    Allt är fint med mig, och jag ser fram emot min innsestående glöggfest-inbjudan. Åker söderut den 21e...
    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Kul att se fruktkakan på din blogg! blir lite baksugen nu :)

    /Elina

    SvaraRadera
  4. Detta blir min enda julkalender i år. Har inte hunnit köpa chokladkalender och tv-kalendern sög ganska kraftigt tyckte jag. Tur jag har en syster som förser mig med sådant.
    Den 4:e mars kommer jag dessutom till Uppsala, sug på den!

    SvaraRadera
  5. Ahaaaaaaaaaa.....gud vad tekniken går framåt, annat va det på min tid!! Klart det finns sådana inställningar.
    Mmmm, tänkte få till en glöggkväll eller två i jul, så då e du/ni hjärtligt välkomna! Kanske blir lite knytkalas. Jag hör av mig i alla fall om tid, plats och datum.
    Skönt att komma till Skåne va, men va sent du kommer eller?
    KramKram

    SvaraRadera