onsdag 9 december 2009

fröken elins julkallender: Lucka 9

I dagens lucka får du ett tips som kanske är lite i sista sekunden eftersom det behöver förberedas på hösten. Då får du se det som ett tips till nästa år istället.Fin-fina och miljövänliga julgransgirlanger får man genom att plocka rönnbär på hösten, och trä upp dem på fiskelina. Använd en ganska tjock med vass nål. Låt de hänga torrt, i tex ett fönster, så de torkar och inte börjar ruttna. Gör varje girlang max en meter lång, med rejäla knutar i varje ända så inte bären kasar av. Istället för att göra en jättegirlang är det smartare att göra många små som du sen knyter ihop till en lång. På så sätt är det inte fullt lika katastroffalt om en lina brister och bären åker av. Då kan du bara knyta ihop på ett nytt ställe

Det finns väl fortfarande en del rönnbär på träden, men risken är att de är för blöta så här års. Du får gå ut och klämma på något träd, och se om det går.

Jag får inte plats med en hel gran i min lägenhet, men ett granris i kruka är också fint! Också luktar det härligt!

Igår hade vi pepparkakshus-tävling på vår institution. Jag och tre glada kursare ställde såklart upp. Och vet ni vad? Vi vann!
Vårt tema var att göra tomteverkstan i dockhusversion. Så från ett håll var det ett hus. Och från andra hållet såg man in i verkstan.


Vi satsade mycket på detaljerna. Det blev ett litet kök med lussekattsbak, små polkagrisar och stekta ägg. I nästa rum var själva verkstaden. Där satt nissarna och tillverkade leksaker och slog in julklappar. En trappa upp stod granen med klappar och leksaker under, och i sista rummet var sängkammaren, med två tomtar i sängen. Ett litet utedass fick vi också med. Och ALLT var ätbart (utom bomullen)!

4 kommentarer:

  1. Fyfan vad ballt, var Tobias första reaktion på pepparkakshuset.....hihiih, jag kan inte annat än att hålla med! Riktigt, riktigt fint, kan tänka mig att bo där!! Jag ser fram emot spänning på vad morgondagens lucka har att erbjuda.. Kram Anna & Tobias

    SvaraRadera
  2. Åh man tackar. Vi var rätt nöjda själv faktiskt! Det var jag själv som gjort ritning och mallar, så jag kanske också ska satsa på en karriär som byggingenjör.. ;)

    SvaraRadera
  3. Men gud vad fint! Ni är så duktiga!! (därför visste jag också att ni sku vinna;)

    SvaraRadera
  4. Grattis byggherren. Vad duktiga ni är. Hade varit kul att se det live med alla små detaljer. Det är ju inte första gången du vinner, har ju även vunnit Cafe Fenix pepparkakshustävling här i Röstånga. Ännu en karriär att välja på ...ha ha
    Mamma Karin

    SvaraRadera