fredag 18 december 2009

fröken elins julkallender: Lucka 18

Då var det dags för lucka 18. Och vad bjuds det på i den då? JO! Krämig och god Jansson! Janssons frestelse har på senare år växt till en favorit på julbordet. Det ÄR ju så gott! Dessutom väcker jansson extra fina minnen hos mig. För det hade Viktor lagat till mig på vår allra första date. Ganska vågat och ovanligt, men jag föll ju pladask :)

Krämig och god Janssons frestelse
Om den är en del av ett julbord räcker den här till ca 10 pers. I vanliga fall äter man ju lite mer, så då är den lagom till 5.
1 kg potatis
1 stor gul lök
1 burk (ca 125 g)ansjovis med spad och allt
drygt 3 dl vispgrädde
salt och peppar
1 msk smör
ströbröd
Skala och strimla potatisen och hacka löken fint. Hacka ansjovisen grovt. Blanda potatis, grädde, lök, ansjovis med spad i en kastrull. Koka på låg värme tills potatisen är nästan helt mjuk. Smaka av med salt och peppar. Rör försiktigt då och då, så det inte bränner vid. Smörj en ugnssäker form och häll upp blandningen. Om du vill ha framförhållning gör du så här långt dagen före, och låter nu janssonen svalna, och stå i kylen till dagen efter. Annars fortsätter du bara direkt. Strö över ströbröd och ev lite extra grädde och grädda i 225 grader till ytan fått fin färg.

Ansjovisburken är en sån där snygg klassiker som jag hoppas att de ALDRIG ändrar designen på! Fin-fin! Fin som snus!

Då var det 6 dagar kvar!

4 kommentarer:

  1. Klockrent! Precis vad jag behövde. Har nämligen fått i uppgift att göra Janssons till vårt lilla julbord imorgon kväll. Tack!

    SvaraRadera
  2. oh så trevligt! Den här är verkligen skitgod. Har lyckats konvertera mina vänner som inte gillar janssons till att tycka det är helt ok. Fyndigt namn! Som alltid :P

    Smaklig spis och godvars som Wiggen hade sagt...

    SvaraRadera
  3. Glöm inte att ta med grädden när du kokar potatis, lök och ansjovis. Det blir krämigt och gott. Lycka till med julbordet Mange! Ses snart.
    Mamma Karin

    SvaraRadera
  4. Hoppsan. Hade jag missat grädden? Tur du har ögonen med dig! Felet är åtgärdat!

    SvaraRadera